Met contextual marketing kun je je website helemaal personaliseren op basis van de doelgroepen waarop jij je richt. Volgens de regels van deze kunst bouw je je website zo op dat de noden en voorkeuren van je bezoekers volledig worden ingelost. Dankzij ons Hubspot partnerschap hebben wij de nodige tools om dit technisch te verwezenlijken.

Voor je met contextual marketing begint, moet je bedrijf 6 verschillende zaken hebben gerealiseerd. Kan je deze allemaal toepassen op jouw bedrijf? Dan verwelkomen wij jou graag in de wondere wereld van contextual marketing!

1. We maken gebruik van een customer journey.

Een customer journey biedt context rond elk stadium in je verkoopscyclus. Als je gebruik maakt van Hubspot, dan weet je perfect in welk stadium je bezoekers zich bevinden en wanneer je dus kunt inspelen op hun specifieke noden. Zijn ze bij jou terechtgekomen via een blog? Of hebben ze ondertussen al 2 brochures gedownload? Deze zaken maken een enorm verschil in de manier waarop je de communicatie gaat voeren.

2. We maakten reeds buyer personas voor mijn bedrijf

Buyer personas  representeren jouw ideale klant. Het geeft je een overzicht van zowel de demografische gegevens als de noden en voorkeuren van je klanten. Je probeert als het ware een realistisch beeld te scheppen van je klant. Zo weet je perfect welke boodschappen ze willen horen, via welke kanalen en hoe je jouw content hierop moet afstemmen.

3. Onze contact database is up-to-date en wordt regelmatig bijgewerkt.

Slechte data resulteren in slechte marketing: mails die niet worden afgeleverd, irrelevante content,… Denk bijvoorbeeld aan een contact dat een fictieve naam ingeeft. Ga je hem dan vervolgens telkens hiermee aanspreken in je communicatie? Je datatbase is het belangrijkste instrument om te starten met contextual marketing. Denk eraan dat je de klant een gepersonaliseerde ervaring wil bieden op basis van zijn of haar wensen en behoeften. Volg daarom je database goed op en controleer regelmatig op foutieve informatie.

4. We hebben onze content geoptimaliseerd voor zoekmachines

Er zijn heel wat mogelijkheden die je kan toepassen om je content SEO-proof te maken. Je vindt er online heel wat artikels over terug en het is daarnaast ook een snel evoluerend landschap. Onderscheid de mythes van de effectieve trucjes die je kunt toepassen. Maar vooral, vergeet niet dat het mensen zijn die je website bezoeken. Denk niet louter in zoekmachine resultaten, maar ook aan de manier waarop je boodschap wil verspreiden.

5. We weten welk van onze content het beste scoort

De content die het beste scoort, hangt meestal samen met de zaken die je bezoekers het meeste informatief en behulpzaam vinden. Webpagina’s met de meeste bezoekers of blogposts met de meeste kliks bevatten de informatie waar jouw publiek naar op zoek is. Eens je deze hebt geïdentificeerd, kun je je andere content hierop afstemmen. Je hebt nu een duidelijke richting waarin je kunt verdergaan.

6. De navigatiemenu van mijn bedrijfswebsite garandeert een goede gebruikservaring

Zorg ervoor dat bezoekers ook effectief jouw content kunnen vinden. Dit doe je door naast de interne links in je tekst ook te zorgen voor een duidelijke navigatiemenu. Deze menu moet op elke pagina terugkomen zodat bezoekers makkelijk tussen de pagina’s kunnen wisselen. Alleen dan bereikt jouw content ook de juiste personen.

Heb je deze zaken op orde? Dan ben jij klaar om je contextual marketingverhaal verder uit te breiden. Kom eens met ons praten, dan bekijken we wat we voor je kunnen doen.