Hubspot. De software voor inbound marketing, sales en service activiteiten.

Tools tested: Hubspot.

We staan allemaal voor zeer uitdagende tijden. We gaan zo snel mogelijk ons uniek verhaal bij zoveel mogelijk potentiële klanten moeten krijgen. Want als je niet gevonden wordt, kan je vandaag de dag ook niets verkopen.

Om je verhaal bij zoveel mogelijk potentiële klanten te verspreiden, moet je alvast de kloof tussen sales en marketing verkleinen. Ze moeten niet alleen op dezelfde lijn zitten en het zelfde verhaal brengen. Ze moeten ook over dezelfde waardevolle informatie beschikken van die potentiële klanten.

Dit kan je door gebruik te maken van een tool zoals Hubspot. Een software die alle marketing, sales en service activiteiten bundelt op 1 plaats in 1 tool. Bij PRiZM hebben we hem alvast getest en goedgekeurd.

Hubspot CRM

Alles begint met Hubspot CRM. Hier wordt alle informatie van je contacten verzameld. De moderne versie van de klassieke Excel-sheets dus, waarin veel bedrijven nog steeds hun gegevens over hun klanten verzamelen. Er is eigenlijk geen enkele argumentatie om niet met deze tool aan de slag te gaan, want dit is volledig gratis! Bovendien registreert Hubspot alle bewegingen van je bezoekers op je website, ook al laten zij (voorlopig) nog geen e-mailadres achter.

Van zodra je contact een e-mailadres achterlaat op je website (door bijvoorbeeld in te schrijven op je nieuwsbrief, een formulier in te vullen, een e-book te downloaden, ….) wordt het een lead. Alle activiteiten worden vanaf nu aan dit e-mailadres gekoppeld. Zo krijgt je potentieel nieuwe klant ook een gezicht.

Alle activiteiten? Ja! Effectief alles wat je lead vanaf nu nog op je website doet wordt duidelijk in kaart gebracht. Het openen van je e-mails, een interactie op sociale media, klikken op één van je advertenties in Google… . Het helpt je de interesses en behoeftes van een potentiële lead te achterhalen. Waardevolle informatie die je kan gebruiken om jouw (potentiële) klant nog steeds te kunnen adviseren met de juiste boodschap.

Bovendien kan je dankzij de chatflows in conversatie gaan met mogelijke leads of klanten als zij op je website zijn. Hieruit kan waardevolle informatie worden verzameld voor de sales afdeling.

Marketing Hub

De Marketing Hub in Hubspot is een speeltuin voor iedere moderne marketeer. Blogs, formulieren, call-to-actions en landingspagina’s aanmaken zijn een evidentie. Maar uiteraard is er nog veel meer. Bovendien zijn al deze componenten op een logische manier opgebouwd. Hierdoor zijn ze makkelijk te interpreteren en gebruiksvriendelijk. In no-time ben je de gegevens van de contacten in je CRM aan het verrijken.

Voor wie wil inzetten op Marketing Automation zal net zoals wij weg zijn van de Workflows in Hubspot. Ze stellen je in staat om heel intuïtief de stappen van het proces dat de klant doorloopt in kaart te brengen. Hieraan kan je de juiste campagne en contentvormen hangen waardoor het uiteindelijk een automatisch proces wordt.

Uiteraard kan je dit alles analyseren dankzij de ingebouwde analytics & dashboard tools. Hierdoor weet je perfect welke campagnes succesvol waren en waar er aanpassingen nodig zijn.

Sales Hub

We hadden het eerder al over de kloof tussen sales en marketing verkleinen. Wel, it’s here where the magic happens. Hubspot is niet enkel een handige tool voor marketeers. Het helpt ook de sales collega’s om een overzicht te houden over alle mogelijke projecten. Bij aanvang definieer je samen wanneer een lead voldoende kwalitatief is om via je sales departement te benaderen voor een concreet gesprek.

Vanaf dat moment wordt de lead aan een sales toegewezen en maakt die er een deal van. In deze Sales Hub zijn dan weer tal van andere mogelijkheden, zoals het opbouwen van een transparante funnel, het standaardiseren van je communicaties, je agenda openstellen om afspraken in te boeken, etc. Bovendien kan je je mailbox koppelen aan Hubspot, waardoor alle communicatie 1 op 1 wordt bijgehouden in Hubspot.

Hubspot Academy

“Ja, op papier lijkt het allemaal makkelijk”. We horen het je zo al denken. Maar dat is het ook! Hubspot beschikt over een uitgebreide “Academy” met gedetailleerde zoekfunctie. Zo heb je binnen enkele seconden het antwoord gevonden op eender welke vraag. Daarnaast is er een zeer breed aanbod van verschillende opleidingen die je kan volgen om je te verdiepen in specifieke aspecten van Hubspot.

Conclusie

Hubspot is een tool die je als bedrijf in staat stelt om alle nodige informatie te verzamelen op 1 plaats. Marketing kan nagaan welke deals er nog openstaan en welke taken ervoor nodig zijn. Sales kan op zijn beurt dan weer een kijkje nemen in de workflow die marketing heeft opgesteld en de nodige verbeteringen voorstellen op basis van hun bevindingen.

Hubspot biedt verschillende pakketten aan waaruit je als onderneming kan kiezen op basis van je wensen en behoeften. Je kan ook zelf een pakket samenstellen. Wil je eigenlijk gewoon even kennis maken met Hubspot en de interface? Dat kan ook. Ze zorgen er namelijk voor dat je een free versie kan uittesten. Wij bij PRiZM kunnen het jou alvast aanraden.

Heb je vragen over Hubspot of wil jij hulp bij het opzetten van inbound campagnes? Geen enkel probleem. PRiZM is namelijk Hubspot Certified partner. We helpen je dan ook graag. Laat je gegevens achter en we contacteren jou zo snel mogelijk.