Van lead tot klant.

Bedrijven die starten met online marketing hebben vaak maar 1 doel, namelijk het genereren van meer leads. Meer leads hebben is natuurlijk al een mooi begin, maar uiteindelijk wil je toch dat deze leads ook effectief klanten worden? Om te bepalen hoe groot de kans is dat een bepaalde lead een klant wordt, maken we in de marketing wereld gebruik van lead scoring of lead nurturing.

Wat is lead scoring

Bij lead scoring ga je aan je verschillende leads scores toekennen. Dit zijn meestal punten die liggen tussen 0 en 100. De scores worden gebaseerd op basis van de info die je hebt verzamelt over de potentiële lead en zijn of haar interactie met jouw bedrijf/merk online. Met informatie bedoelen we demografische gegevens zoals locatie, leeftijd,… of bedrijfsinformatie. Hoe beter de lead aansluit bij de doelgroep hoe hoger de score. Bekijk dus welke kenmerken er steeds terugkomen bij de leads die uiteindelijk klant worden.

Interactie gaat over de acties van een potentiële lead op je website of social media kanalen. Downloaden ze een E-book? Laten ze een reactie achter? Bekijken ze enkele belangrijke pagina’s. Bepaal op voorhand de meest belangrijke acties voor jouw bedrijf.

Als richtlijn gebruik je de lead-to-customer ratio. Deze bereken je door:

(aantal leads / aantal klanten) x 100

Wat is lead scoring?
Het nut van lead scoring

Het nut van lead scoring.

Waarden toekennen aan je potentiële leads is een handige tool voor de marketing & sales afdeling van jouw bedrijf. Hierdoor kunnen ze beter hun prioriteiten stellen. Het geeft een indicatie van het soort leads waarop ze zich moeten richten met de juiste content om een mogelijke conversie te bekomen.

Geef je een score van 1,2 of 100

Wij nemen graag samen met jou je leads even onder de loep. Laat hier je gegevens achter