Google Mijn Bedrijf: jouw online visitekaartje
Eén van de belangrijkste stappen die een bedrijf online moet zetten, is het vernoemen van je bedrijf/winkel/onderneming in Google Mijn Bedrijf. Waarom? Omdat je bedrijfsprofiel wordt weergegeven wanneer mensen op Google Search of Google Maps naar je bedrijf of soortgelijk bedrijf zoeken.
Wanneer iemand in de buurt van jouw zaak een zoekopdracht uitvoert naar diensten/producten die jij aanbiedt is de kans groot dat jouw bedrijfsgegevens worden getoond naast de zoekresultaten. Door jezelf op Google zichtbaar te maken geef je dus als het ware een online business card af. Daarnaast is de kans veel groter dat bezoekers een bedrijf als betrouwbaar beschouwen indien dit door Google geverifieerd is. Er is dus geen reden waarom je jouw bedrijf niet bij Google zou aanmelden!
Aanmelden
1. Aanvraag
Je gaat naar volgend adres https://www.google.be/intl/nl/business en klikt op ‘aan de slag’. Indien je reeds een account in Google hebt klik je op ‘inloggen’. Hier ga je eerste je bedrijfsnaam aanvragen. Dit doe je door alle gevraagde gegevens in te vullen zoals bedrijfsnaam, openingsuren, contactgegevens, adres, categorie…Na je aanvraag zal Google je om een verificatie vragen.
2. Verificatie
Eens je aanvraag is gebeurd moet Google je bedrijf nog verifiëren. In sommige gevallen zal dit per e-mail of per telefoon gaan, al naargelang het bedrijf. Meestal zul je echter per post je verificatie in orde moeten brengen. Je laat dan een verificatiecode opsturen naar het ingevoerde bedrijfsadres. Na ontvangst van je code log je terug in en klik je in het menu op locatie verifiëren of klik op de knop nu verifiëren. Hierna voer je in het veld code de verificatiecode in en klik op verzenden.
3. Optimalisatie
Google Mijn Bedrijf heeft veel meer te bieden dan enkel het weergeven je basisgegevens. Door te optimaliseren kan je ook foto’s en andere erg relevante informatie toevoegen bv. rolstoelvriendelijkheid, airco aanwezigheid, aanbod…kortom alles wat jouw bedrijf te bieden heeft en wat potentiële klanten kan overtuigen.
4. Volg Je Reviews Op
Een van de voordelen aan je bedrijf aan te melden bij Google is dat klanten reviews kunnen schrijven. Positieve reviews zorgen ervoor dat Google je bedrijf als belangrijk gaat beschouwen en je beter doet scoren wat dan weer voor veer bezoekers zorgt. Belangrijk is ook om met deze reviews aan de slag te gaan; bedank de bezoeker of antwoord kort en neem enkele reviews eventueel mee naar de homepage van je website.
5. Vind Nieuwe Informatie
Trek lering uit de insights. Daarin wordt vermeld hoe klanten naar je bedrijf zoeken en met welke woorden je goed wordt gevonden.
Ons nog nodig?
Wens je hierover nog meer informatie of wil je dat wij jouw bedrijf op Google plaatsen? Neem dan contact met ons zodat wij dit met jouw bespreken.