Mijn bedrijfsidentiteit op sociale media

Sociale media is overal, ja kan er niet meer omheen… De jongste generaties zijn opgegroeid met internet en sociale media, en ze zijn er constant mee bezig. Er liggen dus heel veel kansen in de aanwezigheid op sociale media. Daarom is het belangrijk om deze op te nemen in jouw communicatieplan. In deze blog lichten we toe hoe je jouw merk lanceert op sociale media en hoe je jouw bedrijfsidentiteit moet ontwikkelen.

Wat is de kern van jouw bedrijf? golden circle Simon Sinek

Een vaak beproefde methode om van start te gaan is de gouden cirkel van Simon Sinek ‘WHY – HOW – WHAT’. Het is belangrijk om te vertrekken vanuit de WHY: Wat maakt jouw bedrijf uniek? Waarom sta jij elke ochtend? “Veel geld verdienen” is geen geldig antwoord. We graven hier dieper naar de echte reden waarom jij je bedrijf hebt opgestart. Daarna ga je pas vertellen hoe je dat doet (HOW) en tot slot vertel je welk product/welke dienst je hiervoor aanbiedt (WHAT).

Maar laten we even terugspoelen naar die fameuze ‘WHY’…  De WHY onderscheidt jouw bedrijf van de concurrenten, het maakt jouw uniek. Denk eens terug aan de missie en visie van jouw bedrijf. Misschien kan het je helpen op vanaf hieruit te vertrekken,
aangezien het de basis vormt van wie jij bent.

  • De missie gaat over waar jouw bedrijf voor staat, wat jij wilt betekenen voor de mensen. Dit is op lange termijn.
  • De visie is een concretisering van de missie: Waar wil je voor gaan? Wat wil je bereiken? Waar wil je met jouw bedrijf staan binnen 2 à 3 jaar?

Dus als eerste stap moet je ervoor zorgen dat mensen jouw merk kennen en kunnen herkennen, met andere woorden moet je positieve brand awareness creëren.

De stem van jouw bedrijf

Doet ‘Tone of Voice’ een belletje bij jou rinkelen? Of eerder niet? Geen paniek, wij leggen het kort even voor jou uit. Je kan het vergelijken met een persoon: Wat als jouw bedrijf een persoon was, welke persoonlijkheidseigenschappen zou hij hebben? Is hij behulpzaam? Speels? Grappig? Formeel? Kritisch? … Je beschrijft hier bovendien ook op welke manieren je communicaties grafisch zal ondersteunen. De Tone of Voice loopt door heel jouw bedrijf,  dus ook in de sociale media zoals de manier waarop je schrijft, waarop je mensen aantrekt en met welke content. Bedrijven die een sterke Tone of Voice hebben ontwikkelt zorgen ook voor een grotere herkenbaarheid. Denk maar aan de communicaties van Apple, Nike, etc.

Vertel jouw verhaal

Oké, nu we de WHY en de Tone of Voice naar voren hebben geschoven is het tijd om betekenis te geven aan jouw bedrijfsidentiteit, of anders gezegd ‘Vertel jouw verhaal!’ Als je content schrijft, dan moet er betekenis achter zitten. Stel jezelf vragen zoals: Waarom schrijf ik die content? Welk verhaal wil ik hen vertellen? Welke waarde heeft het voor mijn doelgroep? Door jezelf dit af te vragen creëer je sterke content met een verhaal en schuif je jouw identiteit naar voren. Hier lees je meer over storytelling.

Bij het creëren van een sterke bedrijfsidentiteit op sociale media moet je jouw content ook schrijven voor jouw doelgroep, zodat je inspeelt op hun behoeften en verwachtingen.
Door telkens jouw verhaal centraal te stellen en je te richten op wat jouw doelgroep wilt, creëer je herkenbaarheid, wat zorgt voor merkbekendheid en een sterke bedrijfsidentiteit.

Kan je een duwtje in de rug gebruiken bij het creëren van jouw bedrijfsidentiteit op sociale media? Kom dan zeker eens bij ons op de koffie.

Ik kom op de koffie