Ideale klanten

Waarom je beter je ideale klant in kaart brengt

Wie is je ideale klant? Ah, dat is makkelijk! Hij…euhm…. Ik weet het eigenlijk niet. Inderdaad, dit is toch niet zo’n makkelijke vraag. Geloof me, dit is de moeilijkste oefening van je volledige marketingplan. Eens je perfect weet wie je ideale klant is zal je merken dat alles veel vlotter zal verlopen. Niet alleen vlotter, het zal je bovendien ook betere leads opleveren. Dat is alvast de belofte die wij maken!

Je doelgroep is niet samen te vatten in 1 woord

De grootste fout die je in deze oefening kan maken is dat je hier te licht over gaat. Het is echt wel meer dan “een kwartiertje nadenken”. Het resultaat van zo’n snelle denkoefening is dat je veel te algemeen blijft en daardoor net het doel compleet mist.

Reken voor een gedetailleerde oefening op een 5-tal iteraties met een doorlooptijd van minstens een maand. Op die manier kan je het denkwerk even laten bezinken, toetsen aan de werkelijkheid, en aanpassen waar nodig. Betrek ook enkele collega’s – liefst van verschillende departementen. Hoe meer input, hoe kwalitatiever de uitkomst.

In marketingtermen noemen we de uitkomst van deze brainstorm de Buyer Persona’s van je onderneming, een semi-fictieve afspiegeling van je ideale klanten.

Download de Buyer Persona Template

Waarom kiest een prospect voor jouw bedrijf en niet voor de concurrent?

We hadden het er al over: je kan deze oefening snel doen, of je kan ze grondig doen. Zie het als de fundering van je woning. Daar wil je ook eerst een grondig bodemonderzoek doen om de juiste fundering te gieten omdat je woning na verloop van tijd niet gaat verzakken. Noem de Buyer persona oefening gerust de fundering van je communicatieplan!

Een succesvol communicatieplan is een plan dat resultaat oplevert. Volgers hebben is leuk, lezers hebben nog leuker. Maar als er effectief aanvragen binnenkomen die nadien ook effectief kunnen omgezet worden in klanten, dan mag je jezelf als marketeer op de borst kloppen.

Dankzij je Buyer Persona oefening ga je de denkpatronen van je ideale klanten in kaart brengen. Doordat je weet waar je ideale klant gevoelig aan is, wat hem kan doen afknappen of net over de streep kan trekken, weet je ook precies wat je hem moet aanbieden om hem slimmer te maken. Het is veelvuldig bewezen dat beslissingen “emotioneel” worden genomen. Ook al beweren 84% van de kopers dat ze op prijs kopen, het tegendeel is waar.

Leg je ziel bloot en maak op die manier connectie

Niet de prijs dus. Wel de “connectie” is bij uitstek de grootste reden waarom mensen een engagement aangaan met elkaar. Het gevoel hebben dat je wordt begrepen door je leverancier. “Iemand die mij begrijp kan me ook beter helpen” zeg maar.

En dus moet je in je Buyer Persona oefening diep graven in het “waarom” je ideale klanten bij jou zouden klant worden. Door voor jezelf inzichten te creëren in deze denkpatronen, zal je contentplan er snel op verbeteren, althans wat de resultaten betreft.

Onze Buyer Persona template toont de belangrijkste denkpistes op één pagina. Maak 2 tot 4 verschillende profielen van ideale klanten, zorg dat ze onderling voldoende van elkaar verschillen, anders is het denkpatroon allicht niet verschillend genoeg. En dus je communicatie ook niet.  En dat, dat is net de bedoeling van deze fundering: betere leads die zorgen voor betere klanten.

Download de Buyer Persona Template

Bert Van Weyenberge

The man with the plan! Bert is digitaal strateeg en weet voor elke onderneming de juiste aanpak te bedenken en uit te werken. Betere leads, betere uitstraling, betere ideeën...Wat je ook nodig hebt, met Bert zal je het hebben.