Betere Ideeën

Vertel mijn verhaal

Betere ideeën een bedrijf of merk is net zoals een verhaal. Je hebt de figuren, de attributen, de tekst,… maar het komt pas echt tot leven wanneer je het vertelt aan je (potentiële-) klanten. Je verhaal vertellen doe je aan de hand van content marketing. Content marketing helpt je als bedrijf/merk elke dag een stukje van jezelf te laten zien en de band met je klanten te versterken.

Wat is goede content? 

Wat is content marketing? 

Content marketing is eigenlijk een heel ruime en vage verzamelnaam voor verschillende soorten content die je kan verspreiden via verschillende kanalen naar je consumenten. Wanneer we proberen om er een definitie op te plakken zegt The Content Marketing Institute: 

“Content marketing is a strategic marketing approach focused on creating and distributing valuable, relevant and consistent content to attract and retain a clearly-defined audience — and, ultimately, to drive profitable customer action.”

Ga op zoek naar de juiste content voor jouw bedrijf.

Waarom content marketing? 

Content marketing gebruik je met als doel een vertrouwensband op te bouwen met je consumenten. Het gaat niet over het verkopen van producten of diensten, maar tonen wat je als bedrijf kan betekenen voor hem of haar door middel van sterke content.

Met deze content ga je hen informeren/advies geven, vragen beantwoorden en inzichten geven. Content marketing is eigenlijk zoals geven en nemen. Als bedrijf geef je iets (blog, whitepaper,…) aan je consumenten in de hoop hun vertrouwen ervoor terug te krijgen. Dit vertrouwen kan zich vertalen in het geven van hun gegevens zodat ze jouw content kunnen blijven ontvangen. (lead generation)

Mijn content marketing strategie bespreken
Content is zoals geven en nemen.

Een content marketing strategie.

Om de eerste en laatste pagina van je verhaal te kunnen schrijven, moet je als bedrijf een duidelijk script opstellen. Dat script is de content marketing strategie. Een verzameling van je content doelen, persona’s en content ideeën. 

Je content marketing doelen

Voor je content gaat creëren moet je eerst je doelstellingen bepalen. Wat wil je bereiken met de content die je gaat verspreiden naar je doelgroep? Een voorbeeld van een content marketing doel, volgens het SMART-principe, is: 

“Tegen eind januari 2020 willen we dat het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief van PRiZM is toegenomen met 10%.”

De persona’s

Voor wie ga je content schrijven? Dit bepaal je door persona’s op te stellen van de doelgroep waarop jij je als bedrijf/merk richt. Een persona bevat demografische gegevens, interesses, problemen,… Voor elke soort klant, stel je een persona op.

Ik wil de buyer persona template
Hoe start je met het schrijven van een verhaal.
Brainstorm er op los om zo tot verschillende content ideeën te komen.

Content: van idee tot analyse

1. Brainstorm

Nieuwe ideeën en kanalen ontdekken om je verhaal te vertellen. Dat is het doel van de brainstorm. Vraag je af op welke platformen je doelgroep aanwezig is en ga op zoek naar inspiratie voor het schrijven van je content. Bekijk de concurrentie , raadpleeg de content marketing trends of organiseer een redactiemeeting met het team. 

Plan een redactiemeeting

2. Plannen

Van jouw losse ideeën maken we een gestructureerd geheel door ze samen te voegen in een content plan. Dit is een roadmap/overzicht voor jou en je werknemers van de content die moet gecreëerd worden per maand en per thema. 

Naast een content plan stel je als bedrijf een contentkalender op. Op deze kalender hou je alle feestdagen, themadagen, acties, events,… bij die van toepassing kunnen zijn op jouw bedrijf of onderneming. 

3. Uitvoeren

Schrijven, schrijven en schrijven is de boodschap! Na al het voorbereidende werk start je met de creatie van de content. Bepaal in welke vorm  je jouw content wil uitsturen naar jouw doelgroep. De vorm hangt af van het kanaal, de manier van communiceren van je persona’s en ook de fase van de customer journey waarin ze zich bevinden. Gebruik een tool zoals Hubspot om je content te verspreiden.

Een contentvorm kiezen

4. Analyse 

Denk niet dat je werk erop zit na het schrijven en publiceren van je content. Zoals Edward De Bono zegt: “you can analyse the past, but you have to design the future.”

Analyseer de gepubliceerde content en vergelijk je resultaten met de vooraf opgestelde doelstellingen. Zo kan je de content blijven optimaliseren en jouw ideeën verder verbeteren. 

Ik wil mijn resultaten meten
Start met het creëren van je content ideeën.

Testimonial.

Regatta Great Outdoors

Regatta Great Outdoors

“Het onderhouden van de social media kanalen en perscontacten is voor een bedrijf/merk een taak op zich. We besloten dit dan ook uit handen te geven en kwamen terecht bij PRiZM. Dankzij hun digitale kennis en hands-on mentaliteit verhogen ze online de brand awareness van zowel Regatta Great Outdoors als Dare 2b. PRiZM gaat steeds op zoek naar betere content ideeën en betekenisvolle samenwerkingen met mogelijke partners. Hierdoor bereiken ze mooie resultaten.”

Relevante blogs over content marketing.

Tools om je marketing te meten

Gratis Tools: Manieren Om Te Meten

Zoals je mogelijk wel weet kent Online Marketing veel mogelijkheden. Er zijn tal van platformen waarop je kan adverteren en nieuwe leads kan aantrekken. Wat al deze mogelijkheden gemeenschappelijk hebben is dat je succes slechts kan bepaald worden via metingen. En laat dat net de grote sterkte van Online Marketing...

Heb jij Pinterest voor bedrijven al uitgeprobeerd?

Tools tested: Pinterest voor bedrijven

Moet ik Pinterest toevoegen aan mijn social media kanalen? Dat is een vraag die bedrijven zich vaak stellen. De beste manier om hier achter te komen is natuurlijk door het uitproberen van dit nog tamelijk nieuwe kanaal. Een stap die bedrijven niet altijd durven zetten.Pinterest kent nochtans heel wat voordelen....

Wat is het verschil tussen owned, earned en paid media?

Wat is het verschil tussen owned, earned, paid & shared media?

[vc_row][vc_column][vc_empty_space][vc_column_text]In de marketingwereld zijn er verschillende soorten media die we van elkaar kunnen onderscheiden. De ene vorm heb je als merk in de hand, terwijl je de andere moet ondergaan. De drie meest gekende vormen zijn owned, earned en paid media. Door de enorme opkomst van verschillende social media kanalen...