Funnel vullen tijdens de zomer

Bouw nu aan je funnel voor het najaar

De eeuwige uitdaging voor ieder bedrijf: de funnel maximaal vullen met kwalitatieve leads. En zeker na de recente lockdown zijn tal van ondernemingen op zoek naar nieuwe initiatieven om die bewuste funnel zo snel mogelijk weer te vullen met nieuwe leads. Waarom je daar tijdens deze zomer mee moet starten doen we hier graag voor jou uit de doeken.

Iedere marketeer droomt er van! Dat moment wanneer je collega’s van sales komen aankloppen dat ze niet kunnen volgen met het verwerken van de inkomende leads. Dat is het moment waarop je kan zeggen: wij hebben onze job goed gedaan! En al zeker wanneer het kwalitatieve leads zijn waardoor de succesratio van je collega-sales enorm hoog ligt. Helaas is dat nog niet bij iedere KMO het geval.

Maar vanuit een onderbouwd businessplan met realistische doelstellingen kan je een sterk marketingplan opstellen waarbij deze uitdaging makkelijker in te vullen is.

Bouw je funnel op tijdens de zomer

De zomervakantie staat voor de deur, tijd om de beentjes te strekken… is NIET JUIST! De zomer is net het ideale moment om je funnel weer op te bouwen. Bij de meeste KMO’s bedraagt de doorlooptijd van een verkoopsproces minimaal drie maanden. Wil je na 1 oktober nieuwe klanten aan boord halen, dan moet je daar vandaag mee beginnen! Onderzoeken tonen immers aan dat je je nieuwe klant minimaal 5 tot 7 keer moet triggeren alvorens die je in overweging zal nemen. Wil je na de zomer een instroom van koopklare leads, dan kan je dus best tijdens deze zomer verschillende awareness campagnes lanceren.

Met die campagnes ga je de interesse opwekken bij je ideale klanten door hen te inspireren met waardevolle informatie. Informatie waar zij slimmer van worden dus. Wees niet bang om te veel informatie te delen. Integendeel, het toont net je expertise en dat is voor een potentiële klant heel belangrijk. Die wil een gevoel van vertrouwen krijgen met je organisatie. In 2012 (!!!) al vertelde Harvard Business Review dat 64% van de klanten aangeeft dat gelijke waarden de belangrijkste reden is waarom er wordt overgegaan tot een aankoop. Wij durven te geloven dat dit de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen.

Slaat de stress je om de oren? Geen idee hoe je er moet aan beginnen? Wij geven bij PRiZM het goede voorbeeld en delen hier een 5 stappen plan om hiermee aan de slag te gaan:

  1. Definieer de markt waarin jij actief wil zijn
  2. Vertel heel transparant hoe jij naar deze markt kijkt en welke rol je in deze markt wil/kan spelen
  3. Bepaal je ideale klanten in functie van de markt waarin je actief wil zijn en de oplossingen die je daarvoor hebt
  4. Voer uitgebreid onderzoek naar de vragen die deze klanten hebben
  5. Communiceer de antwoorden op deze vragen via je verschillende communicatie kanalen.

Wil je meer informatie over deze stappen, dat kan! Onze expert legt het je graag uit.

Meer info over deze 5 stappen

Dankzij Social Media je funnel opbouwen

Social Media wordt steeds meer het ideale kanaal om je merk en product bekend te maken bij onbekenden. In een recente blog hadden we het over je bedrijfsidentiteit op sociale media. Dat moet je in staat stellen om alvast aan de slag te gaan. Maar wist je dat je via sociale media ook relatief goedkoop kan adverteren?

Je kent het heus wel, de advertenties die je op je eigen Facebook profiel ziet te voorschijn komen. Is het je trouwens al opgevallen dat die steeds meer aan relevantie winnen en dus ook gelinkt zijn aan je persoonlijke interesses? Hoe dat precies in zijn werk gaat gaan we hier niet belichten, want dat zou ons te ver leiden. Feit is wel dat als je hier de kenmerken van je ideale klanten in kan verwerken (zie hierboven) je ook zeer gericht je eigen boodschap en waarden verspreidt bij die ideale klanten.

Ter illustratie: voor onze webinar eind mei hebben wij bij PRiZM €330 euro uitgegeven aan Facebook Advertising, en dat resulteerde in 21 inschrijvingen van KMO’s die nog nooit eerder van PRiZM hadden gehoord. Net geen €16 dus per contactpersoon om gedurende 45 minuten met potentiële klanten te spreken. Zij die beweren dat hun sales-team efficienter werkt, nodigen wij graag uit voor een kopje koffie bij ons op kantoor 🙂

Waarom social media in de zomer?

In de eerste paragraaf hebben we toegelicht dat je in de hoofden van je ideale klant moet geraken. In de vorige paragraaf ging het over de kracht van sociale media. Volgens de Digimeter 2020 is het gebruik van sociale media nog nooit zo hoog geweest. Gemiddeld gaat 33% van de totale schermtijd bij de Vlamingen naar sociale media. En laat nu net de vakantieperiode die periode zijn wanneer wij onze smartphones het vaakst gebruiken. Ook je ideale klanten zijn tijdens deze zomer vaak op sociale media… en dus prikkelbaar voor nieuwe impulsen, nieuwe ideeën, nieuwe informatie die hen slimmer maakt. Niet alleen privé, maar ook professioneel.

Niet twijfelen dus en volop aan de slag! Deze zomer is meer dan ooit het ideale moment om er een geslaagd najaar van te maken, en wie weet, de geleden verliezen door de Corona crisis maximaal te herstellen.

Wil je graag een klankbord om je plan van aanpak te bespreken? Dat kan! Boek een vrijblijvend slot van 30 minuutjes in de agenda van Joffrey en wij beloven je een aantal interessante tips om meteen aan de slag te gaan.

Boek mijn gesprek

 

Bert Van Weyenberge

The man with the plan! Bert is digitaal strateeg en weet voor elke onderneming de juiste aanpak te bedenken en uit te werken. Betere leads, betere uitstraling, betere ideeën...Wat je ook nodig hebt, met Bert zal je het hebben.