Jouw merk in een nieuw jasje?

Hoe lang is het geleden dat jouw merk nog in een nieuw jasje werd gestoken? Of misschien begin je helemaal van scratch? Branding zorgt voor een emotionele connectie tussen de consument en je merk. Als je weet dat mensen beslissingen nemen op basis van emotionele verbondenheid, weet je hoe laat het is. Branding is mega-belangrijk!

Ik wil advies over branding

Alles begint bij een goede branding

Je branding is de visuele en niet-visuele uitstraling van je bedrijf. Denk maar aan je logo, je huisstijl, je tone of voice. Deze liggen in lijn met je merkstrategie. Pas je je merkidentiteit consistent toe in elke interne en externe communicatie, gaan mensen je merk herkennen en onderscheiden van je concurrenten. Zo creëer je een sterk merk!

 

Niet zomaar de uitstraling van je bedrijf

De branding is niet zomaar de uitstraling van je bedrijf. Er zit heel wat achterliggende informatie in vervat. Een logo creëert bijvoorbeeld een eerste indruk van je bedrijf: Ben je eerder een formeel advocatenkantoor of een hippe cocktailbar? Je moet goed nadenken welk gevoel je wilt opwekken bij consumenten.

Styleguide: Een herkenbare identiteit

De manier om consistent te zijn in de visuele voorstelling van je bedrijf, is de styleguide. Een gids waarin alle kleuren, logo’s, lettertypes en hun varianten, die mogen gebruikt worden in de communicatie, worden bijgehouden. Het gebruik van een styleguide creëert duidelijkheid voor het hele team en eventuele partners.

 

Tone of voice: De stem van jouw bedrijf

Ook de tone of voice is belangrijk. Communiceer je eerder formeel-zakelijk of hanteer je eerder een losse, creatieve stijl? Ook deze zaken neem je op in de branding van je bedrijf zodat elk teamlid op dezelfde golflengte zit en niet zomaar zijn eigen ding doet.

Brand Archetypes: de persoonlijkheid van jouw merk

Net zoals mensen hebben ook bedrijven hun eigen persoonlijkheid. Het is met de merkidentiteit dat we ons identificeren en een emotionele band opbouwen, waardoor we vervolgens fan zijn en kopen bij een merk, of niet. Het bepaalt ook op welke manier je zaken naar buiten brengt en welke soort informatie je net gaat delen.

Een goeie manier om de identiteit van jouw merk te bepalen zijn brand archetypes. Je hebt vast al eens gezegd, ik wil een sterk merk zijn zoals BMW of een speelse aanpak hanteren als M&M. Of misschien hanteerde je vagere begrippen als ‘de beste’ zijn of ‘mensen helpen’. Wel, dit heeft alles te maken met brand archetypes.

Wil jij je branding herzien? Zit eens met ons samen.

Vul je gegevens in, in het formulier hieronder.