Een ijzersterke digitale strategie in 5 stappen.

Een algemene strategie bepalen van je bedrijf kan je onmogelijk loskoppelen van een digitale strategie. Maar wat houdt het in en hoe begin je eraan? Bouw jouw online strategie op aan de hand van de volgende 5 stappen.

1. Missie en visie

Weet iedereen in je bedrijf waar het voor staat en waar je naartoe wil? Dat is het eerste wat duidelijk moet zijn. Waar sta je voor, welke boodschap wil je brengen, welke problemen los je op, welke waarden streef je na? Het is belangrijk dat iedereen hier aan hetzelfde touw trekt. Enkel zo kun je met zen allen dezelfde richting uitgaan.

2. Wie zijn je klanten?

Je weet nu waar je voor staat en wat je wilt bereiken. Maar wie zijn probleem ga je oplossen? Wie zijn jouw klanten? Wat is hun leeftijd, is het een hij of een zij, waar brengen zij het meeste tijd door, wat zijn de interesses, de sociaal-economische status, hun diploma’s en burgerlijke staat? 

Al deze informatie bundelen we samen in één of meerdere buyer persona(s), een algemeen profiel dat een uitgebreid beeld vormt van je klanten. Zo kun je in de huid kruipen van je klanten en hen makkelijker begrijpen en bereiken. Download hier onze buyer persona template.

3. Concurrentie analyse 

Onderzoek de markt naar concurrenten. Bestaan er al bedrijven die jouw service en product aanbieden? Wat is de prijszetting van die concurrenten, hoe brengen zij hun verhaal, hoe groot is dat bedrijf, waar zijn zij gevestigd? Onderzoek ook eens hun online présence, hoe gebruiksvriendelijk is hun website en zijn zij actief op social media?

Op die manier kun je enerzijds inspiratie vinden om jouw bedrijf vorm te geven, anderzijds vind je mogelijkheden om je net van hen te onderscheiden.  

4. Positionering

Je kent nu je concurrenten en hebt onderzocht hoe zij in de markt staan. Vervolgens kijken we naar jouw bedrijf. Waar in deze matrix zou je jouw bedrijf plaatsen? Wat zijn jouw USP’s, waar maken jullie het verschil, … om je zo te positioneren ten opzichte van je concurrenten.

5. Customer Journey

Vervolgens overlopen we per buyer persona hoe die mogelijks de weg vindt naar een aankoop bij jouw bedrijf. Elke mogelijke stap die een persoon onderneemt wordt in kaart gebracht met daarbij de mogelijke gedachten, frustraties, vragen die ze hebben en ook de zaken waar jij als bedrijf van dienst kunt zijn. Als je al deze informatie kent, kun je er makkelijk op inspelen. Dit is de customer journey.

Eens je deze zaken op orde hebt, kun je je merk gaan vormgeven. Een logo, de tone of voice, de kleuren van je merk, you name it! Hoe je je branding precies aanpakt, lees je hier.

Kom je graag eens praten over jouw digitale strategie?

Dat kan! Vul je gegevens in in onderstaand formulier.