Hoe vergroot je online je doelgroep?

Je doelgroep online vergroten

Een vuistregel binnen marketing zegt dat je niet iedereen kan bedienen. Daarom is het aangeraden je te richten op één of meerdere specifieke segmenten: je doelgroep! Ben je bijvoorbeeld een bedrijf dat vakantieauto’s verhuurt, dan kan je je bijvoorbeeld richten op inkomende toeristen en niet op plaatselijke bewoners. Hoe beter je je doelgroep kent, hoe beter je erop kan inspelen. Tot daar klinkt het waarschijnlijk allemaal bekend en logisch. Wist je echter dat je met digital marketing je bereik ook kan vergroten?

Toegegeven, het is niet helemaal waar wat we daar zeggen…Je doelgroep is immers zo groot of klein als deze zich ontwikkeld. Waar we wel invloed op hebben is hoeveel % je van deze mensen kan bereiken.

Je klanten vs. Je doelgroep

Eerst en vooral is er een belangrijk verschil tussen je klanten en je doelgroep. Je klanten zijn die personen of instanties waar jij diensten of producten aan verleent of verkoopt. Zij zijn onderdeel van wat je doelgroep is. Deze is veel groter en bevat iedereen die mogelijks behoefte heeft aan die zaken die jij hen kan geven.

Ook hier kunnen we ons voorbeeld aanhalen van auto’s verhuren. Iemand die bij jou huurt is effectief een klant. Maar iedereen die in de regio waarin jij opereert op vakantie gaat zou tot je doelgroep kunnen behoren.

Een ander goed voorbeeld is het verspreiden van een nieuwsbrief. Je kan deze versturen naar al je klanten omdat je van hen gegevens hebt, maar je zal deze niet naar je hele doelgroep kunnen sturen.

Doelgroep bereiken

Wil je dus je klantenbestand vergroten zal je meer bereik moeten genereren in je doelgroep. Maar hoe doe je dat?

Er zijn verschillende manieren, maar de snelste en meest efficiënte manier is via social media. Indien je op één of meerdere kanalen aanwezig bent bv. Facebook is het makkelijk om door middel van social media advertising nieuwe leads te vinden die in je doelgroep zitten.

Social Media Advertising

In social media kan je immers tegen betaling advertenties gaan opzetten waarvan je zelf bepaalt wie ze te zien krijgen. Verwar dit niet met social posting. Hierbij post je boodschappen op jouw Facebook pagina die enkel worden vertoond aan die personen die jouw pagina volgen.

Met social advertising daarentegen kun je specifiek mensen gaan targeten op hun interesses, leeftijd, jobs,… met advertenties die je maakt via ads manager. In onderstaand voorbeeld maken we een doelgroep aan voor onze autoverhuur. Naast onze instellingen zien we dan een indicator die weergeeft hoeveel personen we kunnen bereiken.

Ontdek de targetingopties van Facebook om je doelgroep te vergroten.Facebook geeft zelf de grootte van de doelgroep aan die je hebt ingesteld.

Je geeft zoveel geld als je wil, maar je kan er wel veel potentiële nieuwe klanten mee bereiken die jou eerder nog niet kenden. Een zeer goeie manier van doelgroepbereik.

Heb je verder vragen over het bereiken van je doelgroep?

Wij helpen je graag verder met advies en hulp op maat. Mail ons op info@prizm.be of vul onderstaand contactformulier in.