PRiZMGoogle AdWords Google AdWords: wie zoekt die vindt
Google Adwords

Google AdWords: wie zoekt die vindt

Niet genoeg klanten?  Probeer dan eens online te adverteren met Google Adwords!

Via Google AdWords (tegenwoordig Google Ads) kun je jouw business adverteren in Google. Zo leid je veel meer potentiële klanten naar jouw website waar je hen datgene kunt aanbieden waar ze naar op zoek zijn. Google AdWords is gemaakt om klanten die zoeken via Google te leiden naar die bedrijven die hen het beste van dienst kunnen zijn. Als je weet dat nagenoeg alle zoekopdrachten online gebeuren en Google het meest gebruikte zoekplatform ter wereld is, is het dus meer dan interessant om als bedrijf Google AdWords te gaan gebruiken. Maar wat is AdWords precies en welke mogelijkheden biedt het? Ontdek het allemaal hier.

Google Adwords

Google Wat?

Google AdWords is het adverteer platform van Google en het voornaamste onderdeel van SEA. In AdWords kan je via een veilingsysteem jouw advertenties laten zien bij de eerste resultaten die voortkomen uit een zoekopdracht in Google om zo de kliks naar je website te verhogen. Of je kan afbeeldingsads laten zien doorheen het hele Google display netwerk. Grote voordeel aan het adverteren in Google is dat je gevonden kan worden door mensen die naar iets op zoek zijn, naar jou! Dit is niet het geval voor social media waar je op interesses adverteert. Google AdWords is echter geen exacte wetenschap en daarom willen we in deze blog verder uitleggen hoe je succesvol kunt zijn in Google AdWords.

Eerst en vooral is het belangrijk te weten dat er verschillende campagnes mogelijk zijn:

Google Search Campagnes

De belangrijkste plaats waar je je advertenties gaat proberen laten zien is in Google Search. Dit is waar je zoekopdrachten in Google ingeeft en vervolgens de resultaten te zien krijgt. Het is geweten dat de eerste 3 a 4 resultaten doorgaans met alle kliks gaan lopen en dus als succesvol mogen beschouwd worden. Deze resultaten zijn meestal betaalde advertenties, SEA en bevinden zich dus boven de organische, niet betaalde resultaten, SEO. Om bij deze SEA resultaten te horen moet je dus gebruik gaan maken van Google AdWords.

Voor meer info over het verschil tussen SEO & SEA kun je hier terecht.

Google Display Campagnes

In tegenstelling tot Google Search komen display ads niet voor in Google search o.b.v. een zoekopdracht. Je kan wel als adverteerder afbeeldingads laten zien doorheen het hele Google Display netwerk. Wij raden echter aan om deze vorm van advertising slechts toe te passen met heel specifieke targeting bv. Remarketing.

Google Shopping Campagnes

Google Shopping campagnes zijn vooral interessant voor e-commerce bedrijven. Hier kun je producten gaan adverteren zodat deze worden vertoond wanneer een relevante zoekopdracht wordt ingegeven in Google. Bij klik op het product in kwestie kom je als bezoeker dan ook direct op de productpagina uit.

Hoe werkt Google AdWords?

Hoe werkt Google AdWords en hoe  zorg ik ervoor dat mijn ads zichtbaar zijn in het zoeknetwerk? Eigenlijk weet NIEMAND dit, behalve enkele mensen binnen Google dit het algoritme bepalen. Er zijn voor Google Search echter wel een paar richtlijnen waaruit we kunnen afleiden hoe we te werk moeten gaan om onze advertenties hoog in Google te laten zien.

Veilingmodel

Google AdWords werkt met een veilingmodel waarbij alle adverteerders voor bepaalde zoekwoorden proberen hun ads te plaatsen bovenaan in Google. Per zoekwoord is er een aparte veiling en hanteert AdWords een ‘betalen per klik’ systeem. Je betaalt dus wanneer er iemand op jouw ad klikt, wordt er niet geklikt betaal je niets. Hoe je het goed doet in deze veiling en je ad zichtbaar maakt hangt af van een paar factoren:

Zoekwoorden

Je kan als adverteerder op x aantal zoekwoorden bieden die relevant zijn voor jou als bedrijf bv. stel je bent een schoenverkoper in Antwerpen, dan zou een interessant zoekwoord om op te bieden zijn ‘schoenenwinkel Antwerpen’. Wanneer iemand dit zoekwoord dan ingeeft in Google gaan alle ads getriggered worden die behoren tot de adverteerders die op dit zoekwoord hebben geboden dat in aanmerking komt voor de zoekopdracht in kwestie. Dit kan bv ook ‘schoen shop Antwerpen zijn’. Hier begint dus de eigenlijke veiling en start jij als adverteerder het meebieden op de eerste plaatsen in het Google Search netwerk.
Je gaat dus bieden op alle zoekwoorden waarvoor jij wilt dat klanten je vinden in Google. Sommige zoekwoorden zijn duurder als andere al naargelang hoeveel concurrentie er is voor dat zoekwoord. Je bepaalt dus zelf in welke veiling (zoekwoord) je wilt meedoen en hoeveel € je er per klik aan wilt geven.

Bod

Op ieder zoekwoord moet je zoals hierboven beschreven bieden. Hoe meer je biedt op een bepaald zoekwoord hoe groter de kans je goed scoort voor zoekopdrachten gerelateerd aan dat zoekwoord.

Kwaliteit

Het draait in de Google AdWords veiling echter niet enkel om het hoogste bod. Het draait ook ‘jouw kwaliteit’. Hiermee bedoelen we niet de kwaliteit van jou als bedrijf of je aanbod maar wel hoe relevant en kwalitatief een klik op jou advertentie voor de bezoeker wordt geacht te zijn. Ook hier spreken we van enkele factoren:

Ervaring op de landingspagina

is een schatting van hoe goed de zoeker zijn bezoek ervaart nadat hij/zij doorklikt op de ad naar je website. Komt het zoekwoord vaak terug op de landingspagina? Is de website responsief? Laadt de pagina snel? Heeft de pagina een goede, kwalitatieve inhoud? Vind de zoeker hier wat hij zoekt…Kortom alles wat ervoor moet zorgen dat de zoeker een positieve ervaring overhoudt aan zijn/haar bezoek.

Aantal links

de kwaliteit van je website wordt medebepaald door het aantal (externe) links dat naar jouw website verwijst. Hoe meer hoe beter, maar het is not done om dit kunstmatig te doen, Google heeft zulke zaken snel door en zal je hiervoor eerder straffen dan belonen. Probeer dus kwalitatieve links richting jouw website te verzamelen om de kwaliteit te verhogen. Kwalitatieve links komen dan veelal weer van sites die op hun beurt veel kwalitatieve links naar hen hebben verwijzen.

Relevantie zoekwoord/ad

het zoekwoord waarop je biedt en dat werd getriggered door de zoekopdracht staat het best ook duidelijk in de ad(s) die je voor dat zoekwoord hebt geschreven. Zo beschouwt Google jou als relevanter en scoor je dus beter.

Van zodra iemand dus een zoekopdracht uitvoert in Google gaat het veilingmodel in werking. Hoe goed jij als adverteerder scoort en/of je bij de eerste ad resultaten eindigt hangt dus af van bovenstaande factoren. Dit zou je kunnen samenvatten in volgende formule:

Score = Bod x Kwaliteit

Het kan dus zijn dat je een heel hoog bod hebt op een zoekwoord, maar alsnog niet getoond wordt omdat je kwaliteit onvoldoende is. Andersom kan ook; iemand met een laag bod kan goed score omdat zijn/haar kwaliteit goed is.

Bottom line is dat Google wil dat de bezoeker vindt waar hij/zij naar op zoek is.

Je kan je score per zoekwoord raadplegen in het Google AdWords dashboard

Kostprijs

Je weet intussen dat Google AdWords met een veilingsysteem werkt en dat je biedt om jouw ad(s) zo hoog mogelijk te doen eindigen, maar hoeveel betaal je nu precies voor een klik op jouw advertentie? Dat ligt niet vast en is andermaal afhankelijk van tal van factoren. Hoeveel concurrentie er voor dat zoekwoord is, hoe hoog is je kwaliteitsscore (hoe hoger de score, hoe lager je kost per klik), hoe vaak er al op je ad geklikt is (Click-Through Rate)…het is dus niet zo dat je automatisch het bedrag betaalt dat je op dat zoekwoord biedt. Je kan echter een max. bod instellen zodat je nooit teveel gaat bieden.

Werken in Google AdWords

Google AdWords kent een handige werking die zichzelf een beetje uitwijst eens je ermee begint te werken. Ontdek het allemaal hier!

Wens je hier toch hulp bij of wil je hier verder informatie over? Contacteer ons dan vandaag nog en wij maken aan Google Adwords Strategie op maat.

Onze maandelijkse digitale update ontvangen?



Via de gegevens die jij hier achterlaat zal PRiZM je contacteren en informeren over de veranderingen in de digitale wereld, alsook digitale tips en tricks meegeven. Duid hieronder alvast aan hoe wij jou mogen contacteren:

No Comments

Leave a reply