Alt tag

Google Alt Tags: hoe helpen afbeeldingen mijn website scoren?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden!

Dit wordt vaak gezegd. In online marketing is dit echter niet waar…foto’s geven je website leuke content en zijn vaak een leuke afwisseling te midden van grote stukken tekst. Helaas kan Google geen afbeeldingen lezen en heb je er voor de kwaliteit van je website te verbeteren niets aan. Of toch wel? Ja! Dankzij Google alt-tags. Maar wat is dat nu en hoe kunnen ze mij helpen?

Alt tag

Wat zijn Alt-Tags?

Google kan dus geen afbeeldingen lezen in tegenstelling tot tekst en weet dus niet wat de inhoud van deze afbeelding is. Alt-tags zijn beschrijvingen die je kunt meegeven aan afbeeldingen op je website zodat de inhoud wel door Google kan beoordeeld worden.  In je alt-tag geef je een beschrijving van de afbeelding die idealiter het zoekwoord bevat waar de pagina rond draait. Samengevat, met een alt-tag beschrijf je een afbeelding en Google bepaalt de relevantie hiervan.

Titel vs. Alt-Tag

Naast een alt-tag heb je ook een titel voor afbeeldingen, maar wat is nu eigenlijk het verschil?

Een titel is puur een omschrijving van de afbeelding waarbij deze hoort en dient puur ter informatie voor de bezoekers. Een titel zal verschijnen wanneer iemand met de muis over de afbeelding beweegt. De titel is verder niet relevant voor Google.

De alt-tag zoals reeds gezegd dient voor Google de mogelijkheid te geven om de afbeelding te lezen en de relevantie te bepalen. Je alt-tag is dus best gebaseerd op zoekwoorden.

WordPress

Indien jouw website met WordPress is gebouwd is het heel gemakkelijk om alt-tags aan foto’s toe te voegen. In zo goed als alle gevallen ga je in te voegen afbeeldingen importeren uit de mediabibliotheek.

In deze mediabibliotheek kun je aan elke afbeelding individueel alt-tags en titels toevoegen.

Hoe Alt-Tags te gebruiken?

Er zijn nog enkele tips die je goed zal kunnen gebruiken wanneer je alt-tags gaat willen toevoegen:

  • Wees nauwkeurig! Hoe beter je afbeelding omschreven is, hoe beter Google deze kan lezen en je ervoor kan doen laten scoren in de zoekmachine.
  • Wees kort maar krachtig en bespaar te lange alt-tags
  • Beperk je tot één zoekwoord per afbeelding

Wens je verder advies over alt-tags of heb je andere vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met PRiZM en wij helpen jou waar nodig!

Heb je verder vragen over alt-tags?

Wij helpen je graag verder met advies en hulp op maat. Mail ons op info@prizm.be of ga snel naar onze contactpagina.

Wil je verder op de hoogte blijven van de laatste digital marketing trends? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief waarin we telkens een topic belichten.