PRiZMMarketingtermen Google Analytics
Google Analytics tool

Google Analytics

Google Analytics is een dienst van de zoekmachine reus. De analytische tool verzamelt gedetailleerde statistieken (zoals het aantal bezoeken, paginaweergaves, geslacht en leeftijd bezoekers, etc…) van een website.

Deze tool heeft als (hoofd)doel om de beheerder van de website (admin of iemand die toegang heeft tot de backoffice) een duidelijk overzicht te geven van de situatie op de website. Aan de hand van deze informatie kan je je webpagina’s en/of campagnes aanpassen aan het gedrag van de bezoekers.

Google Analytics is nauw verbonden met Google Ads. Het enige dat je moet doen is je Google Ads account koppelen met Google Analytics. Van zodra dat is gebeurd kan je makkelijk je SEA-campagnes vanuit Google Analytics beheren.

Enkele belangrijke functies binnen Google Analytics worden op het dashboard weergegeven, dit zijn onder andere:

  • Aantal bezoeken
  • Paginaweergaves
  • Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina
  • De gemiddelde tijd die bezoekers op de website doorbrengen
  • Waar de bezoekers op jouw website vandaan komen

Je kan ook aangepaste dashboards maken, waarin je zelf bepaalt welke informatie je wil zien.

Hoeveel kost Google Analytics?

Niets, deze dienst is “gratis”. Je betaalt geen geld, wel met (gebruikers)informatie.

Hoe komt Google aan deze gegevens?

Google Analytics gebruikt Javascript op je website om te kunnen meten. Als jouw bezoekers dat hebben uitgezet of als ze gebruik maken van een Adblocker in hun webbrowser, dan worden zij niet meegeteld.

No Comments

Leave a reply