Google Analytics tool

Google Analytics: Meten Is Weten

Waar komen wij vandaan…? Het is een van de drie grote levensvragen. Helaas kunnen we daar in deze blog geen antwoord op geven. Waar de bezoekers van jouw website vandaan komen mogelijk wel. Dit kunnen we met Google Analytics (GA). We hadden het er al over in onze blog over tools maar omdat er nogal veel over te vertellen valt spenderen we er graag een apart deel aan. Wat is Google Analytics precies en waarom is het noodzakelijk voor mijn bedrijf?

Google Wat?

Google Analytics! Deze tool heeft als (hoofd)doel om de beheerder van de website (admin of iemand die toegang heeft tot de backoffice) een duidelijk overzicht te geven van de situatie op de website.

Zo kan je o.a. volgende zaken in Analytics zien: hoe je bezoekers op je website zijn terechtgekomen, hoeveel conversies je over een bepaalde tijdsperiode hebt behaald, de leeftijd, geslacht en nog veel meer informatie over je bezoekers, welke pagina’s op je site het vaakst bezocht worden…kortom eindeloos veel informatie ligt hier voor het grijpen.

Google Analytics is nauw verbonden met Google Ads. Het enige dat je moet doen is je Google Ads account koppelen met Google Analytics. Van zodra dat is gebeurd kan je makkelijk je SEA-campagnes vanuit Google Analytics beheren.

Maar hoe zorg je ervoor dat je dit allemaal kan zien? Lees zeker verder!

 

Google Analytics aanmaken

Maak een account aan

Eerst moet je in Analytics een account aanmaken. Wanneer je via Google voor het eerst aanmeldt bij Google Analytics zul je op een pagina komen vergelijkbaar met onderstaand beeld.

Vanuit het beheerderstabblad klik je hier op + Maak account. De rest wijst zich hier zelf uit.

vc_row]

Tracking Code Instellen

Na aanmaak van een account ga je in de property terechtkomen. Normaliter opent hier dan ook de tracking-ID (rood omcirkeld). Deze moet je in je site plakken.

Google Analytics Tracking ID

[/vc_row]

Code in website steken

Indien je een website op maat hebt laten maken vraag je best aan je webmaster om de code te plakken. Als je gebruik maakt van WordPress kan je dit gemakkelijk zelf doen. Hiervoor installeer & activeer je best de plug-in Monsterinsight.

Monster Insight

De plug-in zou moeten verschijnen in je zijbalk. Vandaar ga je naar settings en plak je de code manueel in de daarvoor voorziene ruimte.

Nu zijn je site en je Google Analytics account gelinked.

Je Google Analytics mainpage zal er nu zo uitzien, deze kan je ten allen tijde bereiken door links beneden op beheerder te klikken:

Google Analytics Homepage

Verdere Instellingen

  • In je property instellingen ga je ‘Rapporten over demografische en interessecategorieën’ Zo verkrijg je demografische gegevens in je Google Analytics rapporten zoals leeftijden of geslacht van je bezoekers.
  • Indien je adverteert in Google Ads moet je je Google Analytics account en Google Ads account koppelen. Zorg ervoor dat je beheerder van zowel je Analytics account als Google Ads account bent, anders is dit niet mogelijk. Ga hiervoor naar beheerder links onderaan en klik dan in de kolom property op ‘Google Ads Koppelen’. Je komt dan op volgend scherm. Selecteer hier het Google Ads account dat je wil koppelen.

Google Analytics & Google Ads Koppelen

  • Een extra connectie die wordt aangeraden is Google Tag Manager. Wanneer je Google Analytics gebruikt zul je enkel kunnen afleiden welke pagina’s bezocht zijn. Wanneer je Google Analytics en Google Tag Manager met elkaar verbindt kun je het precieze gedrag van bezoekers op die pagina’s gaan analyseren. Wanneer er bijvoorbeeld op éénzelfde pagina twee links staan naar dezelfde pagina zul je met GTM kunnen zien op welke link er precies geklikt werd wanneer een bezoeker de pagina van de links bezoekt. Voor meer info over het linken en hoe je dit doet verwijzen we je door naar volgend adres: https://support.google.com/tagmanager/answer/6107124?hl=nl
  • Tot slot raden we je aan om alle bots en spiders uit je rapportage te weren. Dit zijn programma’s die je website bezoeken om de kwaliteit ervan te bepalen of de content te raadplegen, maar zijn dus geen echte bezoekers en hebben voor jou geen concrete waarde. Om hen te filteren ga je vanuit het beheerderstabblad naar de derde kolom en klik je op ‘instellingen voor dataweergave’. Hier vink je aan om bots te filteren.
  • Google Analytics bots & spiders

Doelstellingen

Een van de belangrijkste zaken bij het aanmaken van een Google Analytics account is het instellen van conversies. Conversies zijn de acties die jij wilt dat een klant doet. Voorbeelden zijn het invullen van een contactformulier of een aankoop doen. Dit laatste zal vooral bij e-commerce bedrijven het geval zijn. Deze conversies moet je gaan instellen, dit doe je eveneens vanuit het beheerderstabblad. Aan de rechterkant in het weergavemenu zie je ‘doelen’ staan. De doelen die je instelt komen doorgaans overeen met een bezoeker die op een bepaalde ‘danku’ pagina terechtkomt.

Nadat je op +Nieuw Doel hebt geklikt kom je op onderstaand scherm terecht. Hier klik je (in de meeste gevallen) op ‘aangepast’.

Google Analytics Doelstellingen

Vervolgens geef je een naam voor de conversie in en selecteer je type bestemming. Dit type kiezen we als de conversie gelijk is aan de bezoeker die op een bepaalde pagina terechtkomt bv. de pagina die bevestigt dat er een aanvraag voor een offerte is gebeurd.

Google Analytics Doelstellingen

Hierna geef je doeldetails in. Je selecteert hier best ‘begint met’ en typt vervolgens de naam in van de bestemmingspagina die gelijk staat aan de conversie in kwestie.

Google Analytics Doelstellingen

Nu is je conversie aangemaakt. Je maakt alle conversies hier aan die je nodig acht te meten.

Google Analytics gebruiken

Je Google Analytics account is nu klaar voor gebruik. Hou er rekening mee dat hier nog niet direct veel resultaten te zien zullen zijn, dit hangt sterk af van het aantal bezoekers op je website. Indien je het gebruik eens wilt testen raden wij je aan de demo die Google heeft gemaakt eens te bekijken. Hier kan je oefenen en experimenteren zo veel je wil.

Meten is dus weten! Wil je hier toch nog meer over weten? Contacteer ons dan vrijblijvend voor alle advies…of koffie. Wij helpen je graag verder!

Wil je het beste digital marketing advies direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!


Friedl De Saeger

Friedl is content en social media specialist. Wil je een goed verhaal vertellen of de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste plaats brengen? Dan begint jouw startpunt bij haar!