Tools om je marketing te meten

Gratis Tools: Manieren Om Te Meten

Zoals je mogelijk wel weet kent Online Marketing veel mogelijkheden. Er zijn tal van platformen waarop je kan adverteren en nieuwe leads kan aantrekken. Wat al deze mogelijkheden gemeenschappelijk hebben is dat je succes slechts kan bepaald worden via metingen. En laat dat net de grote sterkte van Online Marketing zijn; we kunnen alles meten! En wanneer je kan meten, kan je ook je succesfactoren herkennen & optimaliseren!

Volgende tools kun je zeker gebruiken:

Google Analytics

De meest bekende meet toepassing is zonder twijfel Google Analytics. Dit gratis platform aangeboden door Google geeft je de mogelijkheid om al je conversies (doelstellingen) bv. aankoop of invullen contactformulier in te stellen. Nadat je Google Analytics hebt gelinkt met je website en je Google Tag Manager account kun je hier uitgebreide rapportages in terugvinden over hoeveel conversies je hebt gehaald, via welke kanalen bezoekers op je website terecht zijn gekomen, op welke pagina’s ze allemaal terechtkomen en hoe lang ze daar blijven, demografische gegevens zoals leeftijd en geslacht van je bezoekers achterhalen alsook met welk apparaat ze je website bezoeken…kortom de mogelijkheden zijn talrijk wat van Google Analytics een onmisbaar element maakt in je Online Marketingstrategie. Om in te loggen bij Google Analytics klik je hier. Om meer coole tools te ontdekken lees je gewoon verder.

UTM-Tags

Indien je graag nog specifiekere informatie uit Google Analytics haalt over de herkomst van je bezoekers kun je gebruik maken van UTM Tags. Je gaat UTM Tags toevoegen aan elke link of knop die naar een andere pagina verwijst. Zo kan je heel specifiek gaan bekijken via welke links of campagnes je website wordt bezocht of er conversies plaatsvinden bv. Google Analytics kan je laten zien dat er afgelopen maand via Facebook 15 conversies hebben plaatsgevonden. Heb je echter UTM Tags toegevoegd kan je zien welke Facebook campagnes hiervoor precies hebben gezorgd zonder dat je in Facebook zelf alles moet gaan opzoeken. Je meet dus specifieker en spaart ook heel wat tijd uit. UTM tags zijn makkelijk in te stellen via Campaign URL Builder.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Google Tag Manager

Naast Google Analytics is ook Google Tag Manager een gratis tool van Google die onmisbaar is voor een goede meting. Met Google Tag Manager breid je de analysemogelijkheden van Google Analytics enorm uit. Je kan hiermee een code in de header van je website plaatsen die dan weer elke bezoeker op alle pagina’s op je website trackt. Grote voordelen zijn o.a. je hoeft niet handmatig elke pagina op je website te voorzien van een code om bezoekers te tracken, met slechts één code in de header laadt je website veel sneller wat de gebruikerservaring enorm doet toenemen, je metingen zijn veel specifieker en ook voor remarketing toe te passen zal je GTM nodig hebben.

Bitly

Bitly is eveneens gratis en het meest bekend voor de mogelijkheid links te verkorten zodat deze beter gedeeld kunnen worden. Mogelijk minder bekend, maar zeker even interessant is de mogelijkheid om Bity links te meten. Je kunt na aanmaken van een gratis account in het Bitly dashboard nagaan waar, wanneer en hoe vaak je links aangeklikt en gedeeld worden, zeer waardevolle informatie dus! Dit kan zeer handig zijn wanneer jouw content extern gedeeld wordt.

Ons nog nodig?

Je weet nu welke tools er beschikbaar zijn om jou online marketing acties te meten. Wens je hierover nog meer informatie of wil je graag dat wij jouw metingen doen? Contacteer ons dan vandaag nog voor een gesprek waarin u en uw doelstellingen centraal staan.

Wil je het beste digital marketing advies direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!


Wil je meer weten?

Lees dan ook zeker deze artikels:

Friedl De Saeger

Friedl is content en social media specialist. Wil je een goed verhaal vertellen of de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste plaats brengen? Dan begint jouw startpunt bij haar!