Het optimaliseren van een conversietraject

Heb jij het gevoel dat je geen 100% uit jouw marketingbudget haalt? Maar weet je niet waaraan het zou kunnen liggen? Wij geven jou enkele tips om een conversietraject te optimaliseren om zo het maximale uit jouw marketingbudget te halen en conversie te verhogen.  

Wat is een conversietraject?

Voor we het hebben over het optimaliseren van conversietrajecten, geven we jou eerst duiding over wat wij bedoelen met conversie. Met conversie streven we naar een bepaald doel. Een actie die je tot nog toe onbekende website bezoeker idealiter moet uitvoeren. Het traject omvat dan weer een reeks van gewenste acties die je wilt dat jouw websitebezoekers doen. Voorbeelden van acties zijn het downloaden van een e-book, het aanvragen van een offerte of zich inschrijven op de nieuwsbrief. Vaak merk je dat veel bezoekers juist niks doen op jouw website. Ze snuffelen wat rond, maar schrijven zich bijvoorbeeld niet in op de nieuwsbrief (converteren niet). Om dit te veranderen moet je het conversietraject optimaliseren zodat de websitebezoekers sneller die gewenste actie doen.

Hoe optimaliseer ik een conversietraject?

Sommige bedrijven hebben het gevoel dat ze niet alles uit hun marketingbudget halen, zoals te weinig websitebezoekers of niet voldoende offerteaanvragen. Ze hebben wel het gevoel dat het marketingbudget niet optimaal gebruik wordt, maar weten helemaal niet aan wat het zou kunnen liggen. Ligt het aan de content op de website? Of ligt het aan de lay-out van de website? Of ligt het aan het feit dat ze hun doelgroep onvoldoende kennen en geen toegevoegde waarde leveren? Hier moet je meer zicht over krijgen om het maximale uit jouw marketingbudget te kunnen halen.

We gaan dus de conversietrajecten optimaliseren om de conversie te verhogen en zo de return on investment (ROI) te verhogen. De ROI laat zien of de (marketing)investeringen die je hebt gedaan ook daadwerkelijk hun vruchten afgeven.

Aan de slag: Conversie verhogen

Stap 1: Analyseer de jouw websitedata

Allereerst moet je de activiteit op jouw website meten aan de hand van tools, zoals Google Analytics. Hoeveel bezoekers krijg ik op mijn website? Via welk kanaal komen mijn bezoekers? Welke pagina’s bekijken ze? Hoeveel bezoekers haken snel terug af (bounce rate)? Aan de hand van analytische tools kan je een duidelijk antwoord formuleren op dergelijke vragen.

Stap 2: Het gedrag van de websitebezoekers meten

Nu je meer inzicht hebt gekregen in hoe jouw website presteert, gaan we het gedrag van de websitebezoekers analyseren. Dit kan ook aan de hand van tools, zoals Hotjar. Met deze tool krijg je meer informatie over de muisbewegingen, scrolbewegingen en populariteit van websiteonderdelen aan de hand van heatmaps.

move map Hotjar

Stap 3: A/B-testing

Als je meer zicht hebt gekregen over hoe de bezoekers zich gedragen op jouw website, is het tijd om aanpassingen te doen aan de hand van de inzichten die je hebt gekregen. Na het doorvoeren van de aanpassingen moet je deze gaan testen. Dit kan bijvoorbeeld door A/B-testing waarbij je twee versies van een websitepagina lanceert: versie A laat je aan 50% van de bezoekers zien en versie B aan de andere 50%. Op deze manier is het makkelijk om te bepalen welk versie de bezoekers het meeste aanspreekt. A/B-testing kan voor verschillende dingen worden gebruikt, zoals voor websitepagina’s; sociale media posts en e-mails.

wat is A/B-testing?

Stap 4: Testen, testen en nog eens testen

Je hebt jouw website aantrekkelijker gemaakt en aangepast aan wat de bezoekers zoeken. Super zo kan je de conversie verhogen, maar je mag niet bij de patatten gaan neerzitten. Om de conversie hoog te houden moet je constant investeren in verbeteren, want mensen veranderen zo dus ook hun online gedrag. Dus de boodschap is om data te blijven verzamelen over jouw website en het gedrag van de bezoekers. Jouw inzichten moet je testen, testen en blijven testen.

Wil je meer weten over het optimaliseren van conversietrajecten? Kom dan zeker eens bij ons op de koffie.

Ik kom op de koffie

 

Friedl De Saeger

Friedl is content en social media specialist. Wil je een goed verhaal vertellen of de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste plaats brengen? Dan begint jouw startpunt bij haar!