Hoe werkt marketing automation?

Hoe kan Marketing Automation jouw bedrijf helpen?

Marketing automation is een van de meest gebruikte, hedendaagse termen binnen digital marketing. In feite betekent het net zoveel als het automatiseren van terugkerende taken met behulp van systemen, maar het is toch net iets uitgebreider dan dat. Wanneer je het juist gebruikt kan het immers van goud waard zijn voor jouw onderneming. Daarom is het nuttig eens wat meer in detail te kijken naar deze toepassing.

Om marketing automation beter te kunnen uitleggen maken we best gebruik van een voorbeeld:

‘Prospect x vraagt op de PRiZM website een audit aan voor zijn/haar website door hier te klikken. Hiervoor geeft de klant zijn e-mailadres in en de URL van de website die een audit nodig heeft. Via marketing automation wordt het e-mailadres automatisch opgeslagen en volgt er direct een mail naar de aanvrager met een rapport. Nadien wordt er in functie van prospect X zijn clickgedrag in de mail een tweede, derde, … mail gestuurd met als uiteindelijke doel: prospect X wordt klant bij PRiZM’.

Heel dit snelle en automatische proces gebeurt dus via marketing automation en neemt je veel werk uit handen.

Waarom marketing automation?

Naast het feit dat het je veel tijd bespaart, kan je ook zorgeloos aan lead generation doen. Je kan immers een campagne met alle instellingen opzetten en de automation doet de rest. Je kan dan schalen in succesvolle campagnes en voor je het weet heb je al heel wat nieuwe leads.

Dit wil niet zeggen dat automation een wondertechniek is die ALLE werk uit je handen neemt. Je zal wel de instroom van leads en of klanten moeten blijven opvolgen bv. worden mijn mails wel gelezen en/of moet ik misschien een lead persoonlijk contacteren.

Ook is het een misverstand dat automation weinig of geen denkwerk vereist, niets is minder waar. Automation verlicht heel veel werk, maar de ideeën en strategieën erachter moeten wel van jou komen. Bv. welke e-mails moet iemand juist aankrijgen, welke gegevens wil ik verkrijgen van mijn potentiële klanten. Je kan het zo bekijken: jij bedenkt de aanpak en automation voert het in de praktijk uit.

Hoe doe ik dat?

Marketing automation kan op verschillende manieren gebeuren. Je kan software op maat laten maken, maar dit heeft natuurlijk zijn kostenplaatje. Gelukkig zijn er ook online toepassingen die minder prijzig zijn en goed kunnen dienen. Twee platformen die wij vaak gebruiken in functie van de behoefte van de klant zijn HubSpot en Zapier:

HubSpot

HubSpot is momenteel het populairste Marketing Automation Platform ter wereld, in combinatie met een CRM. Het bevat naast uitstekende functies voor het beheren van je klantenbestand ook een hoop toepassingen die handig zijn voor ieder bedrijf dat meer online wil gaan werken. HubSpot is eigenlijk een totaalpakket waar je veel automation functies kunt uitvoeren zonder dat je andere programma’s nodig hebt. Zo kan je vanuit HubSpot een contactformulier maken, dit op je website plaatsen, bij het invullen alle klantgegevens opslagen en direct ook een workflow van e-mails opstarten. Allemaal éénmalig in te stellen. Meer info over HubSpot vind je hier.

Zapier

Zapier is dan weer een automation tool avant la lettre. In tegenstelling tot HubSpot, waar alles binnen één programma moet gebeuren kan je met Zapier verschillende programma’s koppelen bv. Facebook met Mailchimp of Gmail. Het werkt op basis van het “als…dan” principe. Bv. stel dat iemand via één van jouw Facebook advertenties een e-book download zorgt Zapier ervoor dat de gegevens van deze persoon worden opgeslagen in Mailchimp en deze enkele dagen later automatisch een mail krijgt om te vragen of hij/zij het boek al gelezen heeft.

Automation is dus echt wel een must voor ieder bedrijf dat graag online wil werken. Niet alleen vergemakkelijkt het je werk, het brengt de opvolging van je klanten naar een hoger niveau.

Heb je verder vragen over marketing automation?

Wij helpen je graag verder met advies en hulp op maat. Mail ons op info@prizm.be of vul onderstaand contactformulier in.