PRiZM_contentkalender

Hoe maak je een contentkalender?

Het hebben van een website, Facebookpagina, LinkedInpagina, Instagram account,… is al een stap in de goede richting voor het creëren van online merkbekendheid. Maar je moet er ook voor zorgen dat deze kanalen leven en dat doe je door middel van content. Blogposts, posts op social media en winacties. Het zijn allemaal voorbeelden van content die je kan gebruiken. Vanwaar haal je nu de nodige inspiratie? Die haal je uit een contentkalender. Ontdek hier hoe je deze opstelt.

1. Document maken

Maak een eenvoudig Excel-document aan en geef het de titel contentkalender. Als eerste stap ga je voor iedere maand van het jaar een tabblad aanmaken. Ga naar het eerste tabblad en voeg de dagen en datums toe. Dit kan je dan telkens kopiëren op elk tabblad. Het enige dat je zal moeten aanpassen zijn de dagen per maand. Vervolgens maak je een kolom waarin je de top topicals, themadagen, feestdagen, vakantiedagen en andere belangrijke dagen voor je onderneming of klant verzamelt. Je kan zelf kiezen of je ze onderverdeelt in Nationaal en Internationaal. Geef het document de huisstijl van jouw bedrijf en plaats er jouw logo op. Als het document klaar is kunnen we starten met de invulling ervan.

2. Invulling document

2a. Top topical kalender raadplegen

De invulling van een contentkalender start steeds met het raadplegen van de top topical kalender van I Like Media. In dit gratis google drive-document vind je per maand de belangrijkste data terug. Je bekijkt welke dagen interessant kunnen zijn voor jouw bedrijf en deze neem je op in jouw eigen contentkalender. Je vindt de top topical kalender van I Like Media op http://www.ilikemedia.be/top-topical-kalender/

2b. Opzoeken van Themadagen/evenementen/…

Om de contentkalender nog verder aan te vullen kan je op het internet zoeken naar themadagen. Onder themadagen verstaan we Nachos day, Singles day,… Deze kan je terugvinden op websites zoals:

https://www.weliswaar.be/themadagen
https://www.klascement.net/iedereenteltmee/kalender/weekvan?date=2018
https://www.daysoftheyear.com/days/2018/11/

Ook evenementen kunnen van toepassing zijn op jouw bedrijf. Denk maar aan bijvoorbeeld de Antwerpse Boekenbeurs. De ideale gelegenheid voor uitgeverijen om boeken op de markt te brengen en marketingcampagnes op te zetten. Evenementen kan je terugvinden op https://www.out.be/nl/ of https://www.uitinvlaanderen.be/. Maar je hoeft niet alleen te zoeken op het internet. Door te kijken naar de reclame rondom jou kan je ook al toepasselijke evenementen ontdekken.

Daarnaast hebben we nog de feestdagen, vakantieperiodes, verlengde weekends,… waarop je kan inspelen als merk/bedrijf. Alle juiste data hierover kan je terugvinden op https://www.feestdagen-belgie.be/. LET OP: hou hierbij ook rekening met een mogelijke collectieve sluiting van jouw bedrijf of bepaalde verlofdagen. Ook deze moeten gecommuniceerd worden in een leuke boodschap naar jouw doelgroep Jouw bron van inspiratie is nu klaar. Tijd om per maand een selectie te gaan maken van de dagen waarop jij wil gaan inzetten.

3. Selectie maken

Je kan als bedrijf niet gaan inzetten op alle themadagen, top topicals of grote evenementen van een maand. Als je voor alle dagen posts of een marketingactie zou gaan opzetten kost dat ten eerste zeer veel van je tijd en ten tweede komt dit opdringerig over bij de consument. Dit kan zorgen voor een averechts effect. Per week 3 tot 4 posts plaatsen is een mooi gemiddelde. De geselecteerde dagen worden gekozen op basis van twee factoren, namelijk het product en de stijl van het merk. Een wandelmerk zoals Regatta Great Outdoors moet bijvoorbeeld zeker iets posten tijdens de week van het bos. Het biedt het merk de mogelijkheid om outdoorkledij zoals regenlaarzen te promoten.

4. Marketingactiviteiten bepalen

Wanneer je de dagen hebt gekozen, moet je als bedrijf de bijbehorende marketingactiviteiten gaan bepalen die je opneemt in je contentplan. Kies je voor een post op LinkedIn of Facebook of stuur je toch beter een persbericht uit? Sommige aspecten van jouw bedrijf kan je verwoorden in een post op social media. Andere zaken hebben dan weer meer verduidelijking nodig door middel van een blogpost. De verschillende soorten marketingactiviteiten zijn:

– Persbericht
– Events
– Social media
– Website
– Advertising
– E-mail

Waar je uiteindelijk gebruik van gaat maken is afhankelijk van het soort bedrijf, de doelgroep en de doelen die je stelt.

Tips bij het maken van een content kalender

  • Bepaal op voorhand hoeveel keer per week je gaat posten
  • Zorg ervoor dat je jouw medewerkers tijdig brieft
  • Stel een limit in op het advertentiebudget
  • Stem the tone of voice af op je doelgroep
  • Wees flexibel. Er kunnen altijd onverwachte events,… opduiken

Volg nu het stappenplan en maak je eigen contentkalender aan de hand van het PRiZM voorbeeld. Je kan het hier downloaden.

Ben je zelf niet creatief aangelegd of staat jouw agenda nu al vol gepland? Geen probleem. PRiZM helpt je graag met het opstellen van een contentkalender en het implementeren van je content.

Via de gegevens die jij hier achterlaat zal PRiZM je contacteren en informeren over de veranderingen in de digitale wereld, alsook digitale tips en tricks meegeven. Duid hieronder alvast aan hoe wij jou mogen contacteren: