Marketing term landingspagina

Landingspagina

Een van de belangrijkste aspecten van een goede online customer journey is tegenwoordig de landingspagina! Daar waar ooit bezoekers haast uitsluitend via de homepagina op je website terechtkwamen is dit al lang niet meer aan de orde. Door het overaanbod online en de geringe tijd die mensen aan een zoekopdracht willen besteden is het belangrijk dat zij in zo weinig mogelijk tijd datgene vinden op jouw website waar ze naar zoeken. Begin dus bij het begin en zorg dat de informatie waar de bezoeker naar op zoek is op die pagina staat waar hij/zij op terechtkomt: de landingspagina!

Wat is een Landingspagina?

Een landingspagina is een webpagina op je website.  Een bezoeker of klant komt hierop terecht als hij of zij op een advertentie, e-mail of een actieknop heeft geklikt. Het doel van een landingspagina is om de bezoeker een actie te laten ondernemen. Enkele voorbeelden van een actie zijn: een aankoop, inschrijven voor een  nieuwsbrief of een e-book laten downloaden. Dit noemen we in digital marketing termen een conversie.

Belang van landingspagina’s

Eerst en vooral is het natuurlijk belangrijk dat de bezoeker op de landingspagina vindt wat hij/zij zoekt. Onderzoeken hebben aangetoond dat bezoekers neigen je website te verlaten indien zij binnen de 10 seconden niet de informatie vinden die ze zoeken. Daarnaast is een goede landingspagina ook van belang voor Google en jouw zichtbaarheid in die zoekmachine. Indien jouw landingspagina duidelijk is en draait rond één bepaald thema gaat Google deze veel beter kunnen lezen. Dan is de kans groter dat jouw website getoond wordt bij de zoekresultaten, dit zowel voor organische als betalende vertoningen. Tot slot is ook dat laatste erg belangrijk, het voordeel van advertenties, zowel in Google als op sociale media is dat je hier een vast landingspagina aan kunt koppelen. Zorg er dan ook voor dat deze goed is! Immers, Je betaalt per klik en als je landingspagina dan niet voldoet zal de bezoeker niet converteren maar wegklikken waardoor jij voor niets hebt betaald…Je moet er dus voor zorgen dat de landingspagina zowel qua thematiek als woordgebruik zo goed mogelijk in het verlengde ligt van je advertentie.

Hoe optimaliseer ik een landingspagina?

  • Exclusiviteit: zorg ervoor dat je landingspagina rond één thema draait en daar ook naar is gemaakt. Indien je een landingspagina rond bv. loopschoenen maakt laat je andere vormen van schoenen hier weg. Hoe beter deze exclusiviteit hoe beter je SEO en hoe beter Google jouw pagina kan lezen.
  • Woordgebruik: indien je één thema hebt voor de landingspagina zorg je er ook voor dat de content op de pagina duidelijk en aanwezig is. In het voorbeeld van de loopschoenen kun je dus het best de pagina betitelen als ‘loopschoenen’ en dit woord nog geregeld laten terugkomen, zowel in de titel als verder in de tekst. Indien je met advertenties werkt moet je de tekst in de advertenties en op de landingspagina met elkaar afstemmen. Het helpt niet enkel de leesbaarheid door Google, maar zorgt ook nog eens voor een betere ervaring van de bezoeker.
  • Duidelijkheid: in het verlengde van exclusiviteit moet je er ook voor zorgen dat een bezoeker direct de meerwaarde van een landingspagina ziet en weet waar het om draait. Zorg er dus voor dat je dit duidelijk maakt. Dit kan op verschillende manieren; indien je iemand iets wilt laten downloaden bv. E-book zorg dan voor héél weinig content en haal het navigatiemenu weg. Zo blijft er niets anders over dan het invullen van een formulier. Deze duidelijkheid moet ongeacht de doelstelling aanwezig zijn.
  • CTA: gepaard met duidelijkheid gaat ook de aanwezigheid van een call-to-action. Maak het duidelijk wat de bezoeker moet doen! Dit kan met knoppen bv. contact opnemen, kopen, downloaden, inschrijven…Kortom zet een kort maar krachtig woord in als CTA en zet dit op meerdere plaatsen op de pagina.
  • Meta-beschrijving: geef elke pagina een meta-beschrijving. Dit is een korte beschrijving die vertelt waar de pagina over gaat. Deze is zichtbaar in de organische zoekresultaten, maar geeft ook Google een beter idee waarover je landingspagina precies gaat. Indien je met een WordPress website werkt kan je dit gemakkelijk via de bekende plug-in Yoast.

Is de homepagina een landingspagina?

In principe wel…Landingspagina’s zijn immers zoals al gezegd die pagina’s waarop iemand terechtkomt bij het eerste contact met een website. Indien je een hele beperkte site hebt met weinig informatie zou je dus ook je homepage als landingspagina alternatief kunnen gebruiken. Maar, het is niet aangewezen!

De homepagina is immers bedoeld om bezoekers te verwelkomen en hen zo verder te doen surfen op je website. Maar…bezoekers zoeken nu eenmaal niet graag naar informatie en wanneer ze te lang moeten zoeken klikken ze weg. Daarom dus…voorzie toegewijde landingspagina’s waar je je bezoekers rechtstreeks naar kunt brengen en hen kunt informeren of converteren.

Wil je graag hulp bij het maken van landingspagina’s of hier graag advies over? Neem dan snel contact met ons op!

 

Wil je het beste digital marketing advies direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!