SEA
Wat betekent SEA en waar staat het voor?
SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA worden de betaalde zoekresultaten die weergegeven worden in zoekmachines zoals Google, Bing en Mozilla Firefox bedoeld. Je zal ongetwijfeld al eens een Google Ads advertentie gezien hebben. Met SEA probeer je dus met je websitepagina of aanbieding bovenaan te staan.
Google reserveert de eerste 3-4 plekken bovenaan voor SEA (betalende posities). Daaronder zie je dan de organische zoekresultaten (SEO). Een gezonde mix van SEA en SEO versterken elkaar en zorgen ervoor dat je webpagina of aanbieding meer kliks opleveren.
Google Ads
De advertenties in Google Ads zijn te herkennen aan het groene “Adv.” blokje.
BING
Bij Bing Ads zijn de advertenties te herkennen aan het “Advertentie” blokje.
Hoeveel betaal je voor SEA in Google of Bing?
Advertentieruimtes worden aangekocht via het Google Ads of Bing Ads platform. Je start met het aanmaken van een account, campagne en vervolgens je advertentie.
Er zijn enkele belangrijke zaken waar je rekening mee moet houden.
- De zoekwoorden waar je op gevonden wil worden
- Je landingspagina waar men op terecht komt als men klikt (mobile-friendly)
- Het bod (ga je voor een kost per klik (CPC) of kost per conversie (CPV) of een ander biedingsstrategie)
- Je advertentie (de copy, call to action en de gebruikte extenties)
Dit allemaal zorgt ervoor hoe je advertentie zal scoren. Want weet dat Google rekening houdt alle bovenstaande zaken. Je bepaalt zelf vooraf hoeveel budget je wil vrijmaken voor een campagne, hoeveel kliks en hoevaak je vertoond zal worden weet je nooit 100% op voorhand. Dat hangt ook af van de
concurrentie en je positie. Hoe hoger je staat, hoe meer kliks je naar de landingspagina zal ontvangen, en ook hoe duurder het wordt. Je moet altijd je ROI in de gaten houden. Het mag meer kosten maar alleen als je hierdoor meer verkoopt.