Ontdek manieren om sneller te scoren in Google

7 Manieren om snel in Google te scoren.

Als startende onderneming maak je als eerste jouw online visitekaartje, namelijk een website. Maar tegenwoordig volstaat dit niet langer. Je wil vooral door mogelijke potentiële klanten online gevonden worden. De beste manier om gevonden te worden is in Google, het meest gebruikte zoekplatform ter wereld. Dit is echter geen evidentie. De concurrentie is vaak groot en het kost tijd en geld. Toch zijn er enkele snelle toepassingen waarmee je aan de slag kan gaan die je vindbaarheid al een enorme boost kunnen geven. We sommen hier de belangrijkste op:

Google Ads

Je kent ze wel, de websites die helemaal vanboven verschijnen in Google. Vaak zijn dit betalende advertenties die worden vertoond bij specifieke zoekopdrachten. Om deze plaatsen te kunnen bereiken maak je gebruik van Google Ads. Het is de meest efficiënte manier om snel te scoren in Google. Met slechts een kleine investering kan je voor jouw onderneming al resultaat boeken. Hoe je aan de slag gaat met Google Ads kun je hier uitgebreid lezen.

Zoekwoorden

Zorg ervoor dat je website de juiste zoekwoorden bevat. Zoekwoorden zijn termen die mensen ingeven bij een zoekopdracht. Hoe juister jouw zoekwoorden op je websitepagina, hoe beter Google deze kan lezen en hoe groter de kans dat jouw website zal worden vertoond. Om jouw zoekwoorden te bepalen kan je best een zoekwoordenonderzoek uitvoeren. Sommige zoekwoorden zijn echter al door ontelbaar veel websites gebruikt waardoor het moeilijk is om daartussen op te vallen. Daarom raden wij aan in te zetten op long-tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die uit twee of meerdere woorden bestaan bv. “wandelschoenen voor het hooggebergte”. Deze zijn veel specifieker en vaak nog niet overmatig gebruikt.

Yoast SEO

Indien je met een WordPress website werkt, raden wij jou aan om Yoast SEO te installeren. Yoast SEO is een gratis plug-in die je helpt bij het SEO-proof en leesbaar maken van je websitepagina’s. Elke pagina koppel je aan een specifiek zoekwoord. Vervolgens geef je dit zoekwoord handmatig in in Yoast SEO samen met een beschrijving van de pagina, ook wel de Meta-Description genoemd. Yoast geef telkens een indicatie van hoe goed je SEO en leesbaarheid zijn.

Google Mijn Bedrijf

Zorg ervoor dat je gezien wordt in Google dankzij Google Mijn Bedrijf. Deel nuttige informatie zoals locatie en openingsuren met je potentiële klanten. Google Mijn Bedrijf is vooral handig voor lokale zoekopdrachten. Wanneer iemand in de buurt van jouw bedrijf zoekt naar producten of diensten die jij aanbiedt, is de kans groot dat jouw bedrijfsgegevens vertoond zullen worden. Een echte aanrader dus en bovendien is deze tool helemaal gratis te gebruiken.

Content

Zoekwoorden en het schrijven van content vormen eigenlijk één samenhangend geheel. Met jouw producten of diensten wil je een behoefte vervullen die jouw potentiële klanten ervaren. Vaak gaat het om een probleem/wens. Het is dan aan jou als onderneming om probleemoplossend over je producten/diensten te communiceren met de juiste zoekwoorden. Hoe beter deze twee op elkaar zijn afgestemd, hoe beter je zal scoren in Google. Een goede manier om dit te doen is via een blog. Verhuur je bijvoorbeeld geluidsinstallaties voor fuiven of trouwfeesten? Schrijf dan een blog over welke installatie geschikt is voor welke zaal of feest.

Een andere gouden regel is: keep it simple! Zorg dat elke pagina op je website (behalve de homepage) gewijd is aan één specifiek onderwerp. Hoe beter je de thema’s per pagina opdeelt, hoe gemakkelijker Google deze indexeert. Samengevat: wees probleemoplossend en keep it simple!

Snelheid

Een belangrijk aspect van in de SEO score van je website is snelheid. Met snelheid bedoelen we hier de laadtijd die je webpagina’s vragen. Een trage laadtijd kan namelijk de kwaliteit van je site doen afnemen en daar is Google gevoelig voor. Zij willen immers kwalitatieve resultaten tonen aan hun zoekers. Stem dus best even af met je webmaster. Om je snelheid te raadplegen kun je gebruik maken van de gratis website tool van PRiZM.

Social Media

Social media maakt op zich geen deel uit van je website, maar kan er wel een sterke invloed op uitoefenen. Zoals we reeds vertelden is je zichtbaarheid in Google erg afhankelijk van de kwaliteit van je website. Een belangrijk aspect is dan ook de hoeveelheid kwalitatieve links die er naar je website verwijzen. Linkbuilding is een complex proces, maar met social media is het al een stuk gemakkelijker. Zorg ervoor dat alles wat je post op Facebook of andere platformen verwijst naar je website. Als Google waarneemt dat je veel links krijgt, zal het jouw website als kwaliteitsvol en relevant beschouwen wat je alleen maar ten goede zal komen.

Amai! Dat is een heleboel informatie! Wil je dit in een rustig, gepersonaliseerd gesprek bespreken? Laat het ons weten!

Wil je het beste digital marketing advies direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Friedl De Saeger

Friedl is content en social media specialist. Wil je een goed verhaal vertellen of de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste plaats brengen? Dan begint jouw startpunt bij haar!