Heb jij Pinterest voor bedrijven al uitgeprobeerd?

Tools tested: Pinterest voor bedrijven

Moet ik Pinterest toevoegen aan mijn social media kanalen? Dat is een vraag die bedrijven zich vaak stellen. De beste manier om hier achter te komen is natuurlijk door het uitproberen van dit nog tamelijk nieuwe kanaal. Een stap die bedrijven niet altijd durven zetten.

Pinterest kent nochtans heel wat voordelen. Het is namelijk HET kanaal voor het vinden van de betere klanten voor jouw product of dienst. Mensen gebruiken Pinterest als inspiratiebron om het idee of de behoefte waarmee ze spelen concreet en visueel te maken. Ze zijn dan ook bereid om over te gaan tot een actie na het zien van een pin op Pinterest. Er wordt heel wat doorgeklikt. Zou het dan ook niet geweldig zijn dat potentiële klanten terechtkomen op jouw website door 1 klik? Zo verkrijg je meer bezoekers op je website en de brand awareness van je merk/bedrijf verhoogd.

66% van Pinterest gebruikers heeft in een onderzoek, uitgevoerd door Gfk, dan ook aangegeven iets te hebben gekocht na het zien van een pin van een merk/bedrijf op Pinterest.

Pinterest voor bedrijven

Heb jij al een persoonlijk account op Pinterest? Top! Dit kan je eventueel upgraden naar een zakelijk account. Heb je nog geen Pinterest of wil je werk en privé gescheiden houden? Kies dan voor optie 2 en maak een nieuw zakelijk account.  Een zakelijk account geeft jou toegang tot verschillende statistieken en natuurlijk ook de advertentiemogelijkheden.

Na het aanmelden ga je je zakelijk account op punt zetten. Dit doe je door een profielfoto, locatie en beschrijvend tekstje toe te voegen.  Claim ook je website en andere social media kanalen waarover je beschikt. Zo zullen de pins over jouw content altijd worden weergegeven met je naam en profielfoto.

Aan de slag met Pinterest

Is jouw profiel helemaal klaar? Dan is het tijd om de allereerste pin toe te voegen aan jouw zakelijk account. Dit doe je door op het plusje te klikken op jouw profiel. Plaats het nodige beeldmateriaal (verticaal), maak een tekstje en voeg een URL toe naar je website of mogelijke landingspagina. Je kan ook net zoals op Facebook je pins inplannen.

Er zijn verschillende soorten pins. Kies voor een statische afbeelding, video of ga all the way met een carousel. Daarnaast kan je ook je foto’s bijsnijden, verwerken in een collage en je logo toevoegen.

Nadat je jouw eerste pin hebt gemaakt, kan je ook een eerste bord toevoegen aan jouw zakelijk profiel. Een bord is handig om je pins in verschillende categorieën te gaan verdelen. Hierdoor vinden profielbezoekers meteen wat ze zoeken.

Een voorbeeld:

Stel je bent de uitbater van een interieurzaak en wil gebruik maken van Pinterest. Maak dan verschillende borden zoals badkamer, keuken, woonkamer,… waaronder je pins gaat categoriseren.

Wil jij Pinterest voor bedrijven ontdekken? Surf dan snel naar https://www.pinterest.com/business/create/

Ben je nog niet zeker of je Pinterest moet toevoegen aan de digital marketing van jouw bedrijf? Laat ons dan samen een kijkje nemen.

Friedl De Saeger

Friedl is content en social media specialist. Wil je een goed verhaal vertellen of de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste plaats brengen? Dan begint jouw startpunt bij haar!