Hoe wil jij jouw bedrijf positioneren?

Er was eens, lang lang geleden, in een dorp hier ver vandaan … Oké zo begint elk verhaaltje. Maar hoe wil jij jouw verhaal beginnen? Dat doe je door een duidelijke positionering voor ogen te hebben voor jouw bedrijf. Lees hier hoe je jouw bedrijf goed kunt positioneren, wat daar zeker moet in staan en hoe jij aan jouw verhaal moet beginnen!

Choose your battles

Tenzij je Moeder Theresa bent, is het een utopie te geloven dat je voor iedereen goed kan doen. En dus moet je keuzes maken. Voor welke klanten is jouw product of dienst een oplossing? Wie zie je als een concurrent, wie niet? In welke regio wil je succesvol zijn? Blijf je onder de kerktoren, zie je het groter en wil je zelfs de hele wereld veroveren? Het kan allemaal. Maar het is zinvol om hier vanaf het begin duidelijk in te zijn.

Er gebeuren rare dingen rondom mij

Dankjewel Urbanus voor deze profetische woorden! De wereld rondom ons evolueert inderdaad razend snel vandaag de dag. En dus moet je met jouw oplossingen ook inspelen op wat er zich vandaag of morgen afspeelt, niet wat er gisteren eventueel gebeurde. Jezelf positioneren betekent dus ook permanent rondom je heen kijken. En voor de echte slimmeriken onder ons… als je een goed zicht hebt op wat er de komende maanden staat te gebeuren, dan ben je helemaal aan zet.

wat ga jij de wereld bieden?

Mijn visie op de feiten

Toegegeven: de vorige stap is niet bijzonder moeilijk. Maar neerschrijven wat jouw visie is op de laatste tendensen, dat is een ander paar mouwen. Hoe kijk jij naar deze evolutie. En belangrijker nog: wat denkt jouw onderneming bij te dragen aan deze evolutie. Welke rol wil jij hierin spelen? Waar wil je voor gaan?

En meer nog… wat wil je bereiken? Waar wil je met jouw bedrijf staan binnen 2 à 3 jaar? Een visie is, anders dan een missie, iets dat je wilt bereiken op korte termijn. De visie helpt jouw bedrijf richting te geven voor de komende periodes en zo weet iedereen op elk moment waar jullie naar proberen te werken.

Mijn missie

Een paar lijntjes hierboven staat “anders dan een missie”. Klopt! Waar een visie eigenlijk jouw versie op de actualiteit weerspiegelt, is je missie iets wat de tand des tijds moet doorstaan. Waar staat jouw bedrijf voor? Wat wil jij betekenen voor je klanten? Het is niet iets dat op 1, 2, 3 groeit. Het gaat over een lange periode om een goede missie te formuleren.
Zorg er voor dat die missie heel duidelijk is en door alle aders van het bedrijf stroomt. Alles wat je doet is in functie van jouw missie.

Tot slot het verhaaleinde waar iedereen naar uitkijkt: ‘En ze leven nog lang en gelukkig’. Dat willen wij ook voor jouw verhaal: ‘lang en gelukkig’. Dat doe je door een sterk business plan op te stellen, vertrekkende uit een goede positionering.

Wil je meer weten over hoe je bovenstaande puntjes kan omzetten in een business plan? Lees dan zeker onze volgende blogpost.

Kan je een helpende hand gebruiken bij het positioneren van jouw bedrijf? 

Meer weten over positionern