PRiZMBetere leads Remarketing: wat is het en hoe werkt het?
Remarketing

Remarketing: wat is het en hoe werkt het?

Ooit al het gevoel gehad achtervolgd te worden door advertenties? Misschien dat je remarketing en hoe het eruit ziet dan wel herkent…

Je bezoekt een website voor de eerste keer en vervolgens kom je het bedrijf om de één of andere reden overal terug tegen. Toevallig? Uiteraard niet! Dit noemen we remarketing of retargeting. Storend misschien, maar oh zo effectief! Via remarketing kan je op basis van een websitebezoek relevante informatie doorspelen naar advertentieplatformen (zoals Facebook & Ads) om deze bezoekers op een relevante manier opnieuw te bereiken.

Klinkt misschien zeer technisch, maar eigenlijk valt dit wel mee. We schreven een blog waarin we remarketing en hoe je het toepast toelichten. Lees verder zodat je er zelf mee aan de slag kan.

Remarketing

Wat is Remarketing?

Remarketing of retargeting hebben dezelfde betekenis. Het is een vorm van online adverteren waarbij je advertenties laat zien aan mensen die je website al een keer hebben bezocht. Veelal wordt dit toegepast voor bezoekers die die niet overgaan tot conversie. Je kan ze dan ‘achtervolgen’ met advertenties om hen te overtuigen om toch maar dat ene product te kopen of dat waardevolle contactformulier in te vullen. De werking is als volgt:

Hoe werkt het?

  1. Bezoeker surft op je website
  2. Je remarketingtag (te plaatsen via Google Tag Manager) plaatst een cookie in de browser van de bezoeker
  3. De bezoeker komt op een door jou gemaakte bezoekerslijst. Dit kan op verschillende platformen bv. Google Ads of Facebook
  4. Bezoeker verlaat de website zonder conversie
  5. Bezoeker krijgt advertenties te zien van bezochte website

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Waarom Remarketing?

Remarketing heeft vele voordelen. Het is de meest specifieke targeting die je hebt binnen online marketing, het betreft immers alleen mensen die je website reeds bezocht hebben. Je kan dus mensen targeten die bewezen interesse hebben in wat jij hebt aan te bieden.

Doordat het zo’n specifieke targeting is, is het ook een heel goedkope vorm van adverteren. Voor kliks betaal je al gauw veel minder als advertenties in campagnes met een algemene targeting.

Remarketing is bijzonder effectief! Je kan er bezoekers mee blijven achtervolgen en zo constant in hun hoofd zitten, let wel dat je niet overdrijft en als ‘spammy’ wordt geïdentificeerd. Een heel goede manier om remarketing toe te passen is wanneer iemand je website bezoekt en aanbod bekijkt zonder tot conversie over te gaan je een remarketingcampagne opzet met een ad die deze bezoeker een ad laat zien met een korting of een extra waarde die toch dat laatste zetje tot conversie moet geven.

Het moge duidelijk zijn! Remarketing is niet zomaar een kleine leuke extra die je aan je online marketing strategie toevoegt. Het is een essentieel onderdeel van de hele customer journey en bijzonder handig in het leiden van de klant doorheen de verschillende fasen van de salesfunnel gaande van awareness tot conversie en verder. Voor je echter je gehele strategie uitdenkt moet je misschien al eens nadenken of je voor remarketing kiest o.b.v. een pixel of een lijst. Of allebei!

Pixel vs. Lijst

Er zijn twee types van remarketing namelijk pixel gebaseerd en lijst gebaseerd.

Tot dusver hebben we enkel de pixelvorm besproken, dit is ook de meest gebruikelijke vorm. Hier gaat een pixel die je installeert bezoekers tracken en hen blijvend targeten met ads.

Anderzijds heb je remarketing waarbij je een lijst van e-mailadressen upload in een platform (meestal Facebook) en hen zo ads gaat laten zien. Je target publiek zijn hier dus niet websitebezoekers als dusdanig, maar personen waar je een e-mail van hebt en dus mogelijk wel als geïnteresseerde kunnen gezien worden. Nadelen van deze vorm zijn dat je handmatig e-mailadressen moet toevoegen en er in tegenstelling tot de pixel dus niets automatisch gebeurt en dat mogelijk meerdere personen op een e-maillijst voor Facebook een ander e-mailadres gebruiken en dus niets van ads te zien krijgen. Wij raden hier dus aan om met de pixel te werken en de e-mailadressen te gebruiken voor e-mailmarketing.

Remarketinglijsten

Zoals al gezegd moet je remarketinglijsten aanmaken (pixel gebaseerd) of uploaden (e-mail gebaseerd) op het platform bv. Google Ads om bezoekers te kunnen retargeten. In het geval van de pixel geef je deze lijst vorm door een voorwaarde in te stellen bv. alle bezoekers van de homepagina. Iedereen die dan de homepagina bezoekt komt op de lijst.

Vervolgens kan je dus iedereen op die lijst ‘retargeten’.

Let op: Je kan pas een campagne opzetten van zodra je bezoekerslijst groot genoeg is. In Google is dit 1000.

Iemand staat standaard 30 dagen op de lijst, tenzij je dit manueel aanpast tot een max. van 540 dagen. Indien iemand binnen deze termijn opnieuw desbetreffende pagina bezoekt, begint het aantal dagen opnieuw van 0 te lopen.

Je kan verschillende remarketinglijsten maken. Wanneer je bv. meerdere interessante pagina’s hebt om zo specifieke remarketingcampagnes te maken met aangepaste ads is dit aangeraden. Indien je echter ‘weinig’ bezoekers hebt raden we je aan slechts één algemene lijst te maken met bezoekers van je website.

Efficiënt Adverteren

Remarketing kan ook gebruikt worden als een vorm van branding (mensen herinneren aan je merk). Het is de meest kostenefficiënte manier van adverteren omdat je enkel adverteert aan iemand die al in contact is geweest met jouw merk, producten of diensten. De kost per klik die een remarketing advertentie krijgt, is aanzienlijk lager omdat mensen enkel klikken op deze advertenties wanneer ze geïnteresseerd zijn in de aanbieding.

Het merendeel van de internetgebruikers weet niet wat remarketing is en hoe het werkt. Mede hierdoor is dit een zeer effectieve manier van adverteren. Remarketing is een essentieel onderdeel van de customer journey en dient dus een deel te zijn van je online marketing strategie.

Soorten Remarketing

Google Ads Remarketing

Hier ga je net als in gewone google search campagnes bieden op zoekwoorden. Het verschil is echter dat je nu je search ads in Google enkel laat zien aan eerdere bezoekers. Niet alleen goedkoper, je houdt ook je eerdere bezoekers en nieuwe geïnteresseerden gescheiden. We noemen deze vorm van remarketing ook wel RLSA campagnes (Remarketing Lists For Search Ads)

Google Ads Display Remarketing

Bij display remarketing laat je advertenties met afbeeldingen zien over zowat heel het internet aan je eerdere bezoekers.

Facebook Remarketing

Zoals de naam hetzelf zegt; ads die je laat zien aan websitebezoekers via Facebook. Zeer handig!

Dynamische Remarketing

Dit is een vorm van remarketing die je zowel bij Google als bij Facebook kan toepassen en die vooral voor E-commerce of immobedrijven erg interessant is. Een websitebezoeker krijgt hier heel gerichte ads te zien van producten of andere specifieke pagina’s die hij/zij bekeken heeft. Dynamische advertenties kunnen eveneens zowel in Google als Facebook worden getoond.

Verder kan je ook remarketing toepassen met LinkedIn of Youtube.

Remarketing Toepassen?

Je weet nu wat remarketing is en waarom jij het goed kan gebruiken.

Wil jij aan remarketing doen of wil je hier meer info over? Contacteer ons hier of via onderstaande button.

Wil je het beste digital marketing advies direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!


Wil je meer weten?

Lees dan ook zeker deze artikels: