SEO: Nieuwe ontwikkelingen om goed te scoren

Als je deze blog leest weet je vermoedelijk al wel waarover SEO gaat. Zoniet, kan je dit hier nog eens nalezen. SEO is een nooit eindigend spel waarin de spelregels constant veranderen of aan  belangrijkheid winnen of inboeten. De exacte formule om met je SEO strategie organisch goed te scoren zullen we vermoedelijk nooit weten, Google geeft deze immers niet vrij. Maar zo nu en dan krijgen we toch wat insights vanuit het Google HQ. Zo zal in 2020 en verder meer dan ooit worden toegespitst op user experience. Wat moet je daarvoor op orde hebben?

EAT!

Hiermee bedoelen we niet het consumeren van voedsel, maar Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness. Deze zaken gecombineerd zijn dus EAT en moet je vooral op orde hebben voor content waar bezoekers iets van kunnen bijleren. Bv. het gebruik van een complex medicijn. Google gaat eerder zoekresultaten tonen die het beschouwt als waardevol en juist. De drie aspecten hangen nauw samen, maar zijn toch net iets anders:

1) Expertise

Dit gaat over hoeveel kennis en vaardigheden je bezit als schrijver van de content. Google kijkt hiervoor veelal naar de gehele content op je website. Ben je bv. een verzekeringsmaatschappij en heb je veel blogs die over verschillende verzekeringen gaan, dan zal je hier hoger scoren op expertise dan wanneer je slechts één of twee blogs over eerder algemene topics.

Wat kan je doen?

Naast het goed schrijven van de juiste content kan je ook enkele (kleinere) ingrepen doen:

  • Zorg dat je een goede, duidelijke en aparte contactpagina hebt. Hoe juister hoe beter. Dit beschouwt Google immers als geloofwaardiger.
  • Zet onder ieder blogbericht een kleine bio van de auteur. Zo krijgt het blogbericht een extra lading mee van expertise en geloofwaardigheid.
  • Gebruik je social media goed! Dit wil zeggen professioneel. Deel je content op je eigen pagina’s en gebruik ze ook om op online fora en communities naar te linken wanneer ze een probleem of vraag kunnen oplossen.

2) Authoritativeness

Dit gaat meer over je aanzien binnen de sector waar je je in bevindt. Hoe vaak raden mensen je aan, linken ze naar je website, vermelden ze je…

Wat kan je doen?

Het voornaamste waar je hierop moet inspelen en wat over het algemeen een erg belangrijk is voor je SEO zijn backlinks! Dit wil zeggen dat andere sites linken naar jouw website of specifieke content. Hoe meer backlinks je hebt, hoe hoger je authoriteit. Je kan dit vragen aan onafhankelijke partijen bv. bloggers, journalisten…die actief zijn binnen je sector, al zal je daar naargelang voor moeten betalen. Anderszijds is de norm: schrijf goede en waardevolle content en de backlinks komen vanzelf.

3) Trustworthiness

Hiermee bedoelen we vooral hoe vertrouwd jouw bedrijf overkomt. Is je website actueel, zijn je contactgegevens up to date, heb je een fysieke locatie, zijn je reviews positief…

Wat kan je doen?

  • Net als bij expertise is het belangrijk je contactgegevens goed weer te geven. Als mensen het gevoel hebben te weten hoe ze je kunnen bereiken en wanneer zal Google dit ook doen en je zo hoger in de zoekmachine doen scoren.
  • Certificaten & onderscheidingen: heb je bepaalde certificaten of kreeg je reeds een onderscheiding? Zet dit dan zeker online en laat dit staan! Dit zijn serieuze waardemeters.

Video

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Klopt, maar dan zegt video nog veel meer. Google beseft dit ook en toont meer dan ooit video’s in de zoekresultaten.

Verbeter je SEO met video

Daarnaast wordt video ook beschouwd als positief voor de gebruikerservaring. En daarom gaat Google ook websites die veel gebruik maken van video belonen met hogere rankings. Aangeraden is om jouw video op youtube te plaatsen en vervolgens te embedden op je website, zo verhinder je dat je website vertraagt. Je kan video’s ook altijd aanvullen met tekst in beschrijvingen en titels. Zorg er dan ook voor dat dit gebeurt naar SEO normen.

Voice Search

De definitieve machtsovername blijft voorlopig uit, maar meer en meer zoekopdrachten in Google gebeuren via voice search. Vooral op mobile wordt veel gezocht met de stem.

Moeten we daarom alles gaan omgooien? Dat lijkt wat overdreven, de meeste zoekopdrachten gaan immers over enkele korte feiten of het vinden van de weg, maar toch is het interessant omover na te denken. Daar waar long tail zoekwoorden aanvankelijk de norm waren voor goed te scoren in SEO zullen dat voor voice searches eerder vraagstukken worden bv. ‘blauwe sportschoenen’ wordt ‘waar kan ik blauwe sportschoenen kopen’. Zo zal je dus ook de content van je website moeten herinrichten wil je goed ranken bij voice searches.

Core Web Vitals

Het is niet nieuw dat de gebruikers ervaring, ook wel page experience een belangrijke SEO factor is en je dus helpt om te ranken in Google. Maar nu is het belangrijker dan ooit!  Met core web vitals heeft Google immers metrics gepubliceerd die de page experience uitgebreid kwantificeren. De core web vitals zijn op dit moment:

1) Largest Contentful Paint

Dit is simpelweg gezegd de snelheid waarmee een pagina laadt en een van de belangrijkste onderdelen van een customer journey. Omdat het moeilijk te bepalen is wat nu juist snel genoeg is en de ene gebruiker als een ander deel van de pagina nodig heeft dan de andere focust Google zich op de laadsnelheid van het grootste content deel. Dit is veelal een grote afbeelding of video.

Voor een goede score op Largest Contentful Paint, moet je ervoor zorgen dat het grootste zichtbare element binnen 2.5 seconde geladen is.

Als het langer dan 4 seconden duurt, dan scoor je slecht.

2) First Input Delay

First input delay geeft aan hoe goed het interactiegevoel is. Dit uit zich vaak in de tijd die zit tussen het klikken op een element en wanneer de browser hierop reageert en is vooral belangrijk op pagina’s waarop de bezoeker een actie moet ondernemen bv. downloaden content offer.

Als er dus een te grote vertraging zit op het moment waarop iemand iets aanklikt en het moment waarop hij/zij resultaat ziet kan je dus spreken van een slechte first input delay en dus ook een slechte page experience.

Voor een goede score moet je first input delay 100 milliseconden of minder of trager zijn.

3) Cumulative Layout Shift

Wanneer een pagina laadt laden de verschillende elementen op zo’n pagina vaak niet tegelijkertijd. Dit heeft soms als gevolg dat elementen tijdens dat laden verschuiven van positie. Zo kan je als gebruiker op iets verkeerds klikken als er net een verschuiving is.

De mate waarin zulke verschuivingen plaatsvinden noemen we de Cumulative Layout Shift. Om Cumulative Layout Shift te meten kijkt Google naar twee zaken: hoe vaak je layout verschuift en hoe groot die verschuivingen zijn.

Voor een goede score moet 75% van je bezoeken 0.10 scoren. Boven 0.25 is te hoog…

Al het bovenstaande is samengevat in onderstaande tabel:

Webpage experience is een belangrijke factor in SEO.

Bron: violet88.nl

Structured Data

Structured data zijn stukjes code die je op een pagina kan plaatsen. Deze helpen Google beter begrijpen waarover je pagina gaat en/of dit goed aansluit bij de zoekopdracht. Structured data helpt je niet zozeer om vanboven te eindigen in Google, maar geeft jouw website meer ruimte in de zoekmachine en beantwoord min of meer rechtstreeks de zoekopdracht en meer. Dit ziet er zo uit:

Structured data gebruiken om Google je pagina te laten begrijpen via SEO

Vond je dit artikel interessant?

Schrijf je dan zeker in voor onze maandelijkse mailing en ontvang nog veel meer tips & tricks in je mailbox.


Heb je verder vragen over het meten van je online marketing acties? Wij helpen je graag verder met advies en hulp op maat. Mail ons op info@prizm.be of neem contact met Joffrey.

Tags: