PRiZMAdvertising SEO & SEA: verschillend met dezelfde doelstelling
SEO vs. SEA

SEO & SEA: verschillend met dezelfde doelstelling

Ken jij het verschil tussen SEO & SEA?

Zoniet, geen paniek! Je bent heus niet de enige. De termen doen vaak een belletje rinkelen maar wat ze nu echt betekenen en hoe ze voor bedrijven enorm belangrijk zijn is veel minder geweten. Beide horen bij het fenomeen Search Engine Marketing wat zoveel wil zeggen als het proberen van jouw onderneming vindbaar te maken in zoekplatformen zoals Google. Toch zijn SEO & SEA enorm verschillend en wil je aan online marketing doen zal je niet om beide heen kunnen. Lees dus in onze blog waar het precies om gaat en waarom zij voor jou als bedrijf zo belangrijk zijn.

Search Engine Marketing

SEO & SEA zijn onderdelen van Search Engine Marketing. Search Engine Marketing kun je simpelweg ook wel zoekmachinemarketing noemen. Het heeft als bedoeling jouw website in zoekmachines zoals Google vindbaar te maken en via deze weg meer bezoekers naar jouw website te brengen. We hadden het hier al even over bij Google AdWords.

Search Engine Optimization

Search Engine Optimization (SEO) is het geheel van activiteiten waarmee je een website optimaliseert zodat deze meer zal worden vertoond bij de bovenste resultaten in Google. SEO is een doorlopend proces en een werk van lange adem. Het mag dan wel gratis zijn, de tijd en energie die je erin steekt spreken voor zich. Hoe goed je scoort in Google hangt dus af van je SEO. Die hangt dan weer af van ontzettend veel factoren… Hier zijn enkele belangrijke:

On-page factoren:

alles wat zich op je website bevindt

    • Content: voor SEO is het aangewezen dezelfde taal te spreken als je doelpubliek. Hiermee wordt bedoeld dat je op je website diezelfde woorden gebruikt die de bezoekers gebruiken. Een handige tool om erachter te komen welke woorden populair zijn en vaak worden opgezocht in Google is de zoekwoordenplanner.
    • Structuur: zorg dat je website een duidelijke structuur kent waar de bezoeker gemakkelijk doorheen surft. Aangeraden is om per pagina slechts één thema te behandelen en je zoekwoorden naar dit thema te schikken.
    • HTML: zorg dat je HTML goed in orde is. Hier kan je veel voor doen, het belangrijkste is echter dat je zoekwoord voor een bepaalde pagina duidelijk is in de titel van die pagina en de meta-description.
    • Laadsnelheid: zorg ervoor dat je website snel genoeg laadt. Anders zal deze al gauw als niet kwalitatief door Google worden beschouwd.
    • Responsiviteit: is je website aangepast aan mobiele bezoekers? Zoniet, doen! Dit heeft een grote impact op je SEO kwaliteit.

Off-page factoren

alles wat zich niet op je website afspeelt maar er wel mee verbonden is

    • Links: zijn er veel externe websites die naar jou website verwijzen? Hoe meer hoe beter voor SEO, maar kunstmatig links gaan bouwen is not done en wordt bestraft door Google. Ook de kwaliteit van deze links (hoe kwalitatief is de website die verwijst) is belangrijk voor SEO.
    • Shares: wordt wat jij op je website zet veel gedeeld via sociale media?
    • Reviews: zoals we al eerder aangaven in onze review blog, zijn reviews erg belangrijk voor online bedrijven. Hoe beter de reviews, hoe groter de kans dat Google jou als kwalitatief beschouwd en hoe beter dus voor SEO.

Er zijn tal van factoren die je kan toepassen om je SEO te verbeteren. Dit zijn slechts de meest voor zich sprekende. Wanneer je deze goed toepast maak je echter al veel meer kans om goed te scoren in Google. Heb je echter niet zoveel tijd? Dan misschien eens SEA overwegen, maar wat is dat dan juist?

Search Engine Advertising

Search Engine Advertising (SEA) is het adverteren in zoekmachines. Deze advertenties komen tevoorschijn boven de organische SEO zoekresultaten en maken dus meer kans om aangeklikt te worden. In tegenstelling tot SEO is SEA dus niet gratis, maar betaal je per keer er iemand op jouw advertentie klikt. Het is dus een soort veilingmodel. Dit bespraken we reeds hier.

Het grote voordeel van SEA is dat je veel sneller zichtbaarheid in Google of andere zoekmachines zal krijgen. Bij SEO Kan dit maanden duren…Daarenboven kom je bovenaan in Google te staan, een sterk middel dus. Het nadeel is dan weer dat je er voor betaalt. Je betaalt per klik op je advertentie en al naargelang kan dit heel goedkoop of heel duur zijn. Veel hangt af van hoeveel concurrentie er voor het zoekwoord waarop je adverteert is.

Net als bij SEO doe je bij SEA best een zoekwoordenonderzoek om te bekijken welke zoekwoorden interessant zijn om op te adverteren en te gebruiken in je ad copy.

Hoe je in Google precies moet adverteren kun je nalezen in onze blog over Google AdWords.

Search Engine Marketing bestaat dus uit SEO & SEA en heeft alles te maken met het vindbaar maken van jouw website in zoekmachines. Voor een optimale vindbaarheid combineer je best allebei; het doorlopende proces van SEO & de effectieve korte termijn strategie van SEA.

Online Scoren?

Bij PRiZM helpen we graag aan jouw SEO of SEA. We willen immers dat jij online goed scoort. Wil jij dat ook?

Vond je dit artikel interessant?

Schrijf je dan zeker in voor onze maandelijkse mailing en ontvang nog veel meer tips & tricks in je mailbox.


Wil je meer weten?

Lees dan ook zeker deze artikels:

No Comments

Leave a reply