Statistiek: Het gebruik van sociale media bij bedrijven

De online aanwezigheid van jouw bedrijf is dankzij de Corona-crisis meer dan ooit iets zeer belangrijks geworden. Aan de pure basis ligt het hebben van een goede website en om een stapje verder te gaan is het belangrijk om op sociale media aanwezig te zijn. Het biedt tal van mogelijkheden voor jouw bedrijf, denk maar aan het creëren van meer naamsbekendheid. 

Het hebben van een website

We beginnen met de babystapjes: een website. Het hebben van een website is iets super machtig geworden in het runnen van een bedrijf, maar als we op de statistiek zien dan hebben slechts 32,7% van de bedrijven een website en 34% weet niet eens of ze een website hebben. Daar valt onze mond toch even van open …

Het wordt steeds moeilijker om de juiste mensen aan te trekken voor jouw bedrijf, mensen die eventueel in de toekomst bij jou zullen kopen. Het hebben van een bedrijfswebsite is nochtans dé manier om (potentiële) klanten te bereiken. Of je het nu wil of niet, vandaag de dag is iedereen online aanwezig. Daarom is het een belangrijke factor als je voor jouw bedrijf de naamsbekendheid wil doen stijgen. Dat is toch de moeite waard, niet?!

Benieuwd naar waarom een goede website belangrijk is en hoe dat eruit ziet? Neem dan hier eens een kijkje!

het gebruik van een website bij bedrijven

Next step: sociale media

Sociale media wordt door vele bedrijven gebruikt ter aanvulling van hun website, jammer gebruikt bijna de helft nog geen sociale media. Op de grafiek kunnen we aflezen dat 55,7% van de bedrijven wel sociale media gebruikt, en 44,3% niet. Naar ons gevoel is dit nog steeds veel te weinig. De nieuwe generaties zitten immers dag in dag uit op de computer/smartphone/iPad en op sociale media. Een ideale manier dus om hen te bereiken!

Er liggen veel kansen door met jouw bedrijf aanwezig zijn op sociale media. Met behulp van sociale media vergroot je bijvoorbeeld het bereik van mensen. Situeert jouw bedrijf zich in het centrum van Antwerpen? Super, leuke locatie! Maar wat als ze jouw bedrijf tot in Nederland zouden kennen? Je kan dankzij sociale media veel mensen bereiken met weinig marketinginvesteringen. Een profiel aanmaken is gratis, je moet enkel de benodigde tijd en creativiteit erin steken om het te doen slagen. Bovendien kan je met jouw aanwezigheid op sociale media naar de doelen werken die jij wenst te bereiken als bedrijf.

hoeveel bedrijven gebruiken sociale media?

Er schuilen verschillende redenen achter de aanwezigheid van bedrijven op de sociale mediaplatformen. De meest voorkomende redenen zijn het in contact treden met klanten, het ontwikkelen van een imago, het aanbieden van een product/dienst en personeel aanwerven. Jij moet voor jouw bedrijf de vraag stellen voor welke reden jij op sociale media aanwezig wilt zijn. Dit vraagt tijd en om hier goed over na te denken, omdat het moet aansluiten bij de doelen die jij wilt behalen. Wil je meer naamsbekendheid? Of wil je net meer bezoekers naar jouw website lokken? Kies de bedrijfsdoelstelling waarop je wilt focussen en vertrek dan daar vanuit.

Laat deze kansen dus niet liggen en neem een stap richting digitale marketing! Nog niet overtuigd? Waarschijnlijk is jouw concurrentie wel aanwezig op sociale media! Geef dus niet zomaar aan hen toe en zorg vandaag  nog voor jou goede online aanwezigheid.

bedrijven op sociale media

 

BRON: Statbel van de Belgische Federale Overheid

 

Ben je benieuwd hoe jij jouw bedrijfsidentiteit op sociale media kan ontwikkelen?
Wij zetten jouw neus al in de juiste richting met een blogartikel. Zeker lezen is de boodschap! 😉

Ik wil het blogartikel lezen