Wat is het verschil tussen owned, earned en paid media?

Wat is het verschil tussen owned, earned, paid & shared media?

In de marketingwereld zijn er verschillende soorten media die we van elkaar kunnen onderscheiden. De ene vorm heb je als merk in de hand, terwijl je de andere moet ondergaan. De drie meest gekende vormen zijn owned, earned en paid media. Door de enorme opkomst van verschillende social media kanalen de laatste jaren is er een vierde categorie ontstaan, namelijk shared media. Samen vormen deze vier het PESO-model.  Wat deze verschillende vormen juist inhouden leggen we je graag uit in deze blogpost.

Wat is paid media?

Zoals het woord “paid” zelf al aangeeft zijn dit alle vormen van media waarvoor je als bedrijf/merk moet betalen en dit zowel online als offline. Voorbeelden van paid media zijn Google ads, ads op televisie, ads in magazines en natuurlijk ook de social media ads. Om deze vorm te kunnen toepassen word er van het bedrijf/merk de nodige investering vereist. Door het advertentiebudget op de juiste manier in te zetten zal het uiteindelijk leiden tot meer en betere leads.

Paid media heb je als bedrijf/merk zelf in de hand. Je kiest dus zelf de boodschap die je wil verspreiden met de nodige call-to-actions en landingspagina’s.

Wat is earned media?

Earned media wordt ook wel eens user-generated-content genoemd. Deze vorm van media dankt deze naam aan het feit dat het meestal gaat om gratis content die gecreëerd wordt door derden zoals je eigen klanten. Voorbeelden van earned media zijn reviews, mond-tot-mond reclame, comments op posts,…

Het is dan ook duidelijk dat je earned media als bedrijf niet zelf in de hand hebt. Hierdoor kan het dus gebeuren dat deze content ook negatief van aard is. Als bedrijf is het dan belangrijk om hier op een gepaste manier op te reageren. Je producten/ diensten in combinatie met een goede dienstverlening zorgen namelijk voor betere klanten.

Je kan als bedrijf jouw earned media stimuleren door het vragen naar reviews via Google mijn bedrijf of andere kanalen.

Werk je samen met media partners, bloggers of influencers? Indien deze samenwerkingen gratis zijn worden deze ook onder earned media gecategoriseerd. Onder gratis verstaan we:

  • Schrijven van een blog door een guest blogger
  • Posten van foto’s met jouw producten door influencers
  • Opnemen van content uit persbericht in magazines,…

Wat is shared media?

Van Facebook tot Pinterest. Het zijn allemaal mogelijke kanalen waarlangs jij als bedrijf/merk je doelgroep kan bereiken. Ze zijn dan ook de laatste jaren enorm geëvolueerd en potentiële klanten zien het echt als een kanaal waarop ze jouw bedrijf kunnen bereiken. Shared media komt dan ook overwegend voor op social media. Het wijst op je posts, blogberichten, foto’s,… die worden gedeeld door jouw volgers op hun eigen social media profiel. Klanten die dit doen zijn vaak trouw aan je merk/bedrijf.

Wat is owned media?

De kanalen waarover je als bedrijf full control hebt zijn je website, social media kanalen en eventueel een webshop of app als je daarover beschikt. Jij beslist zelf welke mogelijke content hierop zal verschijnen en wanneer. Derden hebben hier geen invloed op. Echter is het wel belangrijk om deze kanalen te blijven onderhouden. Zorg voor een gelijke branding, post regelmatig een blog en zorg dat de informatie die op je website te vinden is up-to-date blijft. Zo zorg je voor een betere, maar vooral ook betrouwbare uitstraling naar je potentiële en bestaande klanten toe.

Wil je inzetten op deze verschillende vormen van media? Dan raden wij als PRiZM je aan om deze in combinatie te gebruiken. Bijna elke onderneming beschikt over zijn eigen owned media zoals een website. Om meer bezoekers naar je website te krijgen kan je vervolgens inzetten op paid media. Vraag aan je klanten om reviews achter te laten na hun aankoop. (earned media) We zien namelijk dat word-of-mouth die gecreëerd word door vrienden of familie nog steeds een krachtig instrument is bij het nemen van een aankoopbeslissing.

Hulp nodig bij het opzetten van een media vorm zoals paid media? Geen probleem. Neem contact met ons op en wij helpen je graag.

Wil je het beste digital marketing advies direct in je mailbox ontvangen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!


Friedl De Saeger

Friedl is content en social media specialist. Wil je een goed verhaal vertellen of de juiste boodschap op het juiste moment en de juiste plaats brengen? Dan begint jouw startpunt bij haar!