Wat is de kostprijs van online adverteren?

Online adverteren: wat kost dat?

Online adverteren is de snelste manier om nieuwe leads binnen te halen met online marketing. Je kan zowel via sociale media als Google Ads met investeringen advertenties tonen aan je doelgroep om hen te overtuigen naar jou website te gaan en zo klant van jou te worden. Betalen? Ja. Dat is nu eenmaal eigen aan adverteren. Je betaalt echter slechts wanneer er op jouw advertenties wordt geklikt, het zogenaamde PPC-model. Maar hoeveel kost dat dan?

In feite valt daar geen eenduidig antwoord op te geven. Alles hangt af van je doelstellingen, hoeveel concurrentie er is, hoe groot de regio is waarin je wil adverteren, hoe ruim of klein je doelgroep is,… Kortom zou je logischerwijs kunnen stellen: hoe ruimer je wilt adverteren, hoe meer je betaalt.

Google Ads

Bij Google Ads biedt je op zoekwoorden. Je kan dan zelf bepalen voor welke zoekwoorden je wel of niet gevonden wilt worden. Voor de zoekwoorden waar je wel op gevonden wil worden moet je dus bieden. Al naargelang het zoekwoord belangrijk is moet je meer of minder bieden.

Bv. je bent een meubelzaak die vooral zetels verkoopt, dan zal je extra moeten bieden op zoekwoorden zoals zetels en sofa’s en minder op stoelen. Het maximum bedrag voor een minder belangrijk zoekwoord zetten wij meestal op €0.5, voor belangrijkere zoekwoorden kan je zo hoog gaan als je zelf wil. Let op: je zal daarom niet automatisch zoveel betalen als je hebt ingesteld. Lees er hier meer over. https://prizm.be/google-adwords/

Je kan in Google Ads ook dagbudgetten instellen. Deze zorgen ervoor dat je een maximaal budget uitgeeft op dagelijkse basis. Ook hier is het weer al naargelang hoeveel dit moet zijn, maar zet hier zeker niet minder dan €20/dag in als startbudget.

Sociale Media

Naast Google Ads kan je uiteraard ook adverteren op sociale media. Facebook, Instagram, LinkedIn,… Allemaal hebben ze een adverteerplatform.

Hier hangt de prijs dan weer sterk af van je doelstelling. Wil je louter ‘likes’ voor je eigen Facebookpagina kom je al ver met €5/dag. Zoek je echter verkopen te doen dan moet je al naar minstens €30/dag gaan. Ook hier speelt de grootte van je doelgroep en de targetregio een belangrijke rol. LinkedIn is de dure vogel van de adverteerplatformen. Denk goed na voor je hier gaat adverteren.

Net zoals bij Google Ads kun je ook op sociale media een maximaal dagbudget instellen. Het platform in kwestie verdeelt dit dan automatisch om optimaal te presteren.

Conclusie

Er is geen vaste formule die bepaalt hoeveel online adverteren kost, het hangt immers af van zoveel factoren. Je kan je ideale budget op twee verschillende manieren benaderen:

  • Je kan beginnen met heel veel geld in te zetten. Zo gaat het systeem snel veel data verzamelen en kan je ook snel resultaten zien en bijsturen waar nodig. Nadeel is dat je veel geld kwijt bent.
  • Je kan kleinschaliger beginnen met enkele kleinere experimenten tot je een goed werkend idee hebt. Dit kan je vervolgens gaan schalen door hier meer in te investeren.

Heb je verder vragen over het hoe te investeren in online advertising?

Wij helpen je graag verder met advies en hulp op maat. Mail ons op info@prizm.be of vul onderstaand contactformulier in.