Het belang van zoekwoordenonderzoek

Potentiële klanten komen niet zomaar op jouw bedrijfswebsite terecht. Hiervoor hebben ze vaak eerst een bepaalde zoekopdracht ingegeven in Google. We noemen dit ook wel eens zoektermen. Als onderneming is het belangrijk om deze woorden te achterhalen. Het is namelijk zo dat hoe juister jouw zoekwoorden op je websitepagina, hoe beter Google deze kan lezen en hoe groter de kans dat jouw website zal worden vertoond in de zoekresultaten. Je kan dus best jouw zoekwoorden bepalen aan de hand van een zoekwoordenonderzoek.

Wat is het belang van een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordenonderzoek geeft je inzicht in de manier waarop potentiële klanten op zoek zijn naar jouw onderneming. Je kan immers zelf perfect verwoorden wat jouw diensten of producten zijn en wat je dus verkoopt, maar een klant kan dit anders verwoorden. Daarom moet je dus onderzoeken welke woorden die mogelijke klant gebruikt in zijn/haar zoektocht, het zoekwoordenonderzoek. Door vervolgens de woorden te integreren in zowel je website als andere communicaties wordt de online zichtbaarheid / online vindbaarheid van jouw onderneming vergroot. Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek draagt dan ook bij aan de SEO van jouw website. Een zoekwoordenonderzoek is dus veelal het DNA van je gehele (digitale) communicatie.

Het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.

Een zoekwoordenonderzoek bestaat eigenlijk uit verschillende fases.

1) Intern Onderzoek

In de eerste plaats ga je als onderneming nadenken over de woorden waarop jij wilt dat jouw website vertoond wordt in Google. Verkoop je bv. meubels online, dan is de kans groot dat tafels of stoelen voor jou belangrijke zoekwoorden zijn. Bekijk je website, social media kanalen, brochures,… Vaak kom je hier heel wat relevante woorden tegen die je kan opnemen in het onderzoek.

2) Extern Onderzoek

Vervolgens ga je jezelf verplaatsen in de schoenen van een potentiële klant. Vraag jezelf af wat hij of zij zou intypen om een onderneming zoals de jouwe te kunnen vinden. Er zijn een aantal handige hulpmiddelen die jou hierbij kunnen helpen.
In de eerste plaatst is dat Google Suggest. Tussen de verschillende suggesties van Google kunnen de nodige relevante zoekwoorden staan. Dit zijn vaak long-tail keywords of dus zoekwoorden die uit twee of meerdere woorden bestaan bv. “wandelschoenen voor het hooggebergte”. Als PRiZM raden wij jou aan om deze te gebruiken. Ze zijn veel specifieker en vaak nog niet overmatig gebruikt.

Gebruik Google Suggest voor je zoekwoordenonderzoek.

Maak je als onderneming gebruik van Google Ads? Dan heb je toegang tot de zoekwoordplanner. Voeg een zoekwoord in en krijg vervolgens suggesties van woorden die hieraan gerelateerd zijn. Handig aan deze toepassing is dat je ook kan zien hoeveel zoekverkeer er in Google naar bepaalde zoektermen is.

Ontdek de zoekwoordplanner van Google ads voor jouw zoekwoordenonderzoek.

Voorts zijn er ook nog allerhande online tools die je al dan niet gratis kan gebruiken. Een voorbeeld van zo’n gratis tools is Ubersuggest. Ontwikkeld door Digital Marketing specialist Neil Patel. Ook hier kan je net als in de zoekwoordenplanner op basis van een zoekwoord meerdere ideeën krijgen voor welke zoektermen er verkeer is en dus mogelijk jouw doelgroep gebruikt in hun zoekgedrag.

Ubersuggest

Als laatste kan je ook een kijkje nemen bij de concurrentie. Welke woorden gebruiken zij in hun communicatie? Indien relevant, kan je deze ook toevoegen aan jouw lijst.

De implementatie

Nadat je het zoekwoordenonderzoek hebt afgerond, komt het erop neer deze woorden ook te implementeren. Dit zowel op je website als in de content die je schrijft. Hoe je dit doet staat niet vast. Aangeraden is om populaire zoekwoorden een aparte pagina te geven en daaronder ‘subzoekwoorden’ te zetten bv. stel dat je een groothandel in voeding bent met een online bestelplatform. Dan kan je een aparte pagina over fruit maken met daaronder subtitels zoals aardbeien, appels…Hoe beter je zoekwoorden op je website opsplitst hoe beter Google dit kan screenen.

Schrijf je een blogbericht of een post voor je social media kanalen dan is het zinvol die zoekwoorden uit het onderzoek te gebruiken in je taal. Een kwestie van begrijpbaar over te komen.

Heb jij hulp nodig bij het SEO-proof maken van jouw bedrijfswebsite of bij het opstellen van een zoekwoordenonderzoek? PRiZM staat steeds voor je klaar met het nodige advies. Neem contact op  met Joffrey voor een vrijblijvend gesprek of via onderstaand formulier.